ThermoSeed lanseras på den internationella marknaden

ThermoSeed lanseras på den internationella marknaden ThermoSeed-metoden för effektiv och miljövänlig termisk utsädesbehandling lanseras på den internationella marknaden genom ett samarbetsavtal mellan SeedGard AB och holländska Incotec, som köper 49 procent av bolaget.

SeedGard, som utvecklat ThermoSeed-metoden, är ett dotterbolag till Lantmännen Lantbruk. Incotec Holding BV förvärvar nu 49 procent av SeedGard med option att överta resterande 51 procent inom två år.

Samtidigt tecknas ett samarbetsavtal som ger Incotec exklusiv rätt att nyttja ThermoSeed-metoden för grönsaks- och prydnadsväxtfröer globalt. Lantmännen Lantbruk kommer att fortsätta att vidareutveckla metoden för utsäde till lantbruksgrödor i Skandinavien och de baltiska länderna. I övriga världen kommer Incotec och SeedGard tillsammans att lansera ThermoSeed-metoden för utsäde till lantbruksgrödor.

Affären har blivit möjlig tack vare Lantmännens framsynta satsning på ThermoSeed, tillsammans med SeedGard, tidigare Acanova AB, och Sveriges lantbruksuniversitet. Det har lett till en position där man som ensam aktör i världen kan erbjuda en miljövänlig metod som är kostnadseffektiv och ger enastående behandlingseffekter i en mängd grödor.
– Vi är mycket nöjda med att inleda samarbete med Incotec. Att koppla vår kompetens kring ThermoSeed till Incotec, som är världsledande leverantör av fröteknologiska lösningar, ger bästa tänkbara möjligheter för att snabbt expandera på världsmarknaden, säger Peter Annas, vd SeedGard AB.

ThermoSeed-metoden innebär fröbehandling med varm, fuktig luft helt utan kemikalier.
– Vi är imponerade av den teknik som SeedGard utvecklat. ThermoSeed-metoden är 100 procent miljövänlig och mycket lämpad för ett hållbart jordbruk. Utsädessanering är ett av våra viktigaste forskningsområden och ThermoSeed passar väl in i vår produktportfölj, säger JanWillem Breukink, vd och koncernchef för Incotec Holding BV.

Vid frågor kontakta Peter Annas, vd SeedGard AB, tel 070-699 03 65 Kenneth Alness, styrelseordförande SeedGard AB, tel 070-514 47 14

Fakta/ThermoSeed ThermoSeed är en svensk uppfinning och patenterad process för utsädessanering utan tillsatser. Processen innebär behandling av utsäde med noga reglerad varm, fuktig luft under en bestämd tid. Utsädet blir då fritt från smitta, har full grobarhet och en lagringsduglig vattenhalt. ThermoSeed konkurrerar med kemisk betning både genom låg kostnad och hög effektivitet.

Fakta/Incotec Incotec arbetar med utveckling, produktion och försäljning av produkter för fröteknologi och fröbehandling för alla former av grödor, över hela världen. Tekniker som Incotec erbjuder är coating, priming, utsädessanering, rensning och sortering, utsädestester och applicering av alla typer av aktiva ämnen och additiv. Incotec har 285 medarbetare, och anläggningar i Nederländerna, USA, Brasilien, Indien, Japan, Kina och Australien. Mer information finns på www.incotec.com

Fakta/Lantmännen Lantbruk Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, energi och lantbruk. Lantmännen ägs av 42 000 svenska lantbrukare, har 13 000 anställda, är verksam i 19 länder och omsätter 36 miljarder kronor. Lantmännen Lantbruk utvecklar och erbjuder produkter och tjänster, för växtodling, spannmåls- och animalieproduktion, som bidrar till att skapa ett starkt och konkurrenskraftigt lantbruk. Läs gärna mer på www.lantmannen.com