Lantmännen Maskin förvärvar maskinverksamheten i Kalmar Lantmän

Lantmännen Maskin har tecknat avtal med Kalmar Lantmän om övertagande av maskinverksamheten inom Kalmar Lantmän.

Diskussioner kring förvärvet har pågått en tid och parterna är nu överens om ett övertagande. Avtalet innebär att Lantmännen Maskin förvärvar hela Kalmar Lantmäns maskinverksamhet och samtliga anställda som idag arbetar inom Kalmar Lantmäns maskinverksamhet kommer att erbjudas anställning i Lantmännen Maskin.

- Vi välkomnar alla duktiga medarbetare i Kalmar Lantmän in i vårt bolag. Sedan många år har vi haft ett mycket gott samarbete med Kalmar Lantmän som vår återförsäljare. När vi nu integrerar Kalmar Lantmän i vår organisation får vi en enhetlig lösning över hela landet. Den nuvarande anläggningsstrukturen inom Kalmars område bibehålls och vi fortsätter verksamheten på samtliga orter, säger Jonas Arvidsson, vd Lantmännen Maskin.

- Tillsammans med Lantmännen Maskin har vi kommit fram till en bra lösning för Kalmar Lantmäns maskinverksamhet och all personal som är knuten till den. Jag är övertygad om att det också är en långsiktigt bra lösning för våra kunder, säger Frank Andersson, vd Kalmar Lantmän.

Kalmar Lantmän finns representerat i Kalmar, Lenhovda, Högsby och Borgholm. Överlåtelsen sker från 1 januari 2016.

För mer information kontakta gärna:
Jonas Arvidsson, vd Lantmännen Maskin, telefon 010-556 96 82
Frank Andersson, vd Kalmar Lantmän, telefon 0480-611 21

Om Lantmännen Maskin
Lantmännen Maskin ingår i division Maskin som är ett av Lantmännens affärsområden. Lantmännen Maskin importerar och säljer lantbruksmaskiner, reservdelar samt verkstadstjänster och representerar bland andra varumärkena Valtra, Fendt och Claas. Vi är cirka 730 anställda, har ett rikstäckande anläggningsnät med maskinförsäljning, reservdelar/butik och verkstad och omsätter knappt 3 miljarder kronor. Läs gärna mer på www.lantmannenmaskin.se

Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 29 000 svenska lantbrukare, har 10 500 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter 37 miljarder kronor. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, GoGreen, Schulstad,Gooh, Finn Crisp och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom att vi har forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan, kan vi tillsammans ta ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på: lantmannen.se/omlantmannen