Ny vd till Lantmännen Maskin

För fem år sedan fick Jonas Arvidsson uppdraget att som vd utveckla Lantmännen Maskins verksamhet till nästa nivå. Uppdraget var tydligt, omfattande och utmanande – att i en hårt konkurrensutsatt och svag bransch vända och anpassa företaget till att möta den nya marknaden.

– Nu, fem år senare, kan vi konstatera att Jonas har skapat en stark organisation där människor trivs och där relationerna till ägare och kunder förbättrats. Under Jonas ledning har priser på maskiner och reservdelar förhandlats och är nu i linje med europeisk nivå, vilket medfört en stor besparing för svenska lantbrukare, säger divisionschef Elisabeth Ringdahl.

Ett långsiktigt, stabilt och väl fungerande partnerskap med bolagets huvudleverantörer har etablerats. Reservdelar och service har fått stärkt fokus och utvecklats till en lönsam affär med hög tillväxt. Lantmännen Maskin har också framgångsrikt strukturerat om och expanderat det skandinaviska centrallagret. Med fördubblad kapacitet, ny teknik och nya tjänster (t. ex. 3PL) är lagret i dag en mycket viktig resurs för svenskt lantbruk. Vi är därmed överens om att Jonas uppdrag är slutfört och han har antagit en ny utmaning.

En ny vd är rekryterad och presenteras i slutet av september. Marknadsdirektör Anders Fridlund tar nu rollen som tillförordnad vd fram tills den nya vd:n är på plats.

För mer information, kontakta:

Anita Asklund, HR- och kommunikationsdirektör Division Lantbruk
Tel: 010 556 01 15
E-post: anita.asklund@lantmannen.com

Elisabeth Ringdahl, divisionschef Lantbruk
Tel: 010 556 38 39
E-post: elisabeth.ringdahl@lantmannen.com

Lantmännens Pressjour
Tel: 0730 46 58 00
E-post: press@lantmannen.com

Lantmännen Maskin ingår i division Lantbruk som är en av Lantmännens divisioner. Lantmännen Maskin importerar och säljer lantbruksmaskiner, reservdelar samt verkstadstjänster och representerar bland andra varumärkena Valtra, Fendt, Kuhn och Väderstad. Vi är cirka 760 anställda och omsätter 3,4 miljarder kronor i ett rikstäckande anläggningsnät med maskinförsäljning, reservdelar/butik och verkstad.

Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 25 000 svenska lantbrukare, har 10 000 anställda och omsätter 37 miljarder kronor på årsbasis. Genom att vi har forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan, kan vi tillsammans ta ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på: www.lantmannen.com