TMS till alla Fendt Vario

Nu finns TMS (Tractor Management System) som tillval även till Fendt 300-serien och därmed är TMS tillgängligt på alla Fendt-traktorer med Vario-transmission. TMS är ett elektroniskt styrt styrsystem som ger maximal effektivitet och minskad bränsleförbrukning.

– TMS underlättar vid all typ av körning och i synnerhet vid jordbearbetning. Det garanterar maximal kapacitet oavsett belastning. Det betyder lägre bränsleförbrukning och högre förarkomfort. Med en enkel knapptryckning ställs önskad hastighet in och föraren kan koncentrera sig på redskap och styrning, säger Ingvar Andersson, produktchef för Fendt hos Lantmännen Maskin.

När TMS är inkopplat styrs motor och transmission av traktorns elektronik. På plan mark körs traktorn med reducerat motorvarvtal och när belastningen ökar, som exempelvis i uppförslut, gör TMS att motorvarvtalet ökar. Så snart belastningen minskar reduceras åter den insprutade mängden bränsle. Detta ger en ekonomisk körning eftersom TMS styr traktorn med lägsta möjliga varvtal. På modellerna Fendt 300 Vario, 400 Vario och 700 Vario är TMS ett tillval och för de större modellerna 800 Vario och 900 Vario ingår TMS i standardutrustningen.

På de större traktormodellerna 400 och uppåt finns funktionen "TeachIn" som innebär att en sekvens av aktiviteter kan spelas in. Sedan, genom en knapptryckning, repeteras dessa vilket underlättar arbetet vid vändtegen. Fyra olika händelseförlopp går att spela in och kan omfatta hastighet, redskap, trepunktslyft, yttre hydraulik, motorvarvtal och kraftuttag.

För frågor kontakta gärna: Ingvar Andersson, produktchef Fendt Lantmännen Maskin, tel: 040-38 64 29 Anna-Lena Lindell, marknadskommunikationschef Lantmännen Maskin, tel: 0730-52 32 01

Bild för nedladdning på finns på www.lantmannenmaskin.com/Aktuellt/Pressmeddelanden

Fakta/Lantmännen Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, energi och lantbruk. Exempel på Lantmännenägda varumärken är Axa, Kungsörnen, Start, Skogaholm, Hattings, Schulstad och Kronfågel. Butikskedjan heter Granngården. Lantmännen ägs av 44 000 svenska lantbrukare, har 13 000 anställda, är verksam i 19 länder och omsätter 32 miljarder kronor. Läs gärna mer på www.lantmannen.com

Lantmännen Maskin AB Maskinbolaget för lantbruksmaskiner ansvarar för hela kedjan från inköp till försäljning och genom sina dotterbolag distributionsansvar för Danmark och Norge. Maskinbolaget representerar ett komplett produktsortiment där bland annat varumärkena Valtra, Fendt och Claas ingår. Antal anställda är 900 och omsättningen uppgår till drygt 4 miljarder kronor. Läs gärna mer på www.lantmannenmaskin.com