2,5 miljoner euro i EU-bidrag till forskningsprojekt för klimatanpassade spannmål

Lantmännen deltar i forskningsprojekt för klimatanpassade spannmål som beviljats 2,5 miljoner euro i EU-bidrag. Projekten fokuserar i synnerhet på att öka kunskapen kring havre.

– Detta är ytterligare ett sätt för oss att förstärka vår havreförädling. Lantmännen har under lång tid bedrivit mycket framgångsrik växtförädling i havre och ligger i framkant när det gäller användning av nya tekniker, säger Alf Ceplitis, gruppchef växtförädling, Lantmännen.

Två internationella projekt som strävar efter att anpassa spannmål för nordeuropeiskt klimat har tillsammans tilldelats 2,5 miljoner euro i bidrag.

De två projekten – OatFrontiers, som finansieras av EU-NPR:s interregprogram, och RobOat, finansierat av Nordic Public-Private Partnership – kommer att forska kring havregenetik och förädlingsverktyg för att stödja utvecklingen av havresorter som är anpassade till Norden och andra regioner i norra Europa.

Lantmännen deltar i båda projekten.

– Det gäller att hela tiden driva utvecklingen framåt så att vi kan fortsätta att leverera de bästa sorterna till lantbruk och industri. Dessa två projekt är mycket viktiga pusselbitar i den strategin och vi ser fram emot att arbeta tillsammans med våra nordiska partners för att öka kunskapen om nordisk havre, säger Alf Ceplitis, gruppchef växtförädling, Lantmännen.

Förutom Lantmännen medverkar följande aktörer: Naturresursinstitutet, Boreal Plant Breeding Ltd., Graminor, Landbúnaðarháskóli Íslands, Lunds universitet och NMBU - Norges miljö- och biovetenskapliga universitet.

Ytterligare partners är NIBIO Norwegian Institute of Bioeconomy Research, Teagasc & University College Dublin och Agrologica, NordGen, Nordic Seed A/S, Oatly och SLU - Sveriges lantbruksuniversitet.

Lantmännens presstjänst
E-post:
press@lantmannen.com

Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 18 000 svenska lantbrukare, har 10 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter 65 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Bonjour, Kungsörnen, GoGreen, FINN CRISP, Korvbrödsbagarn och Hatting. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se