Farre slakteri i Danmark stängs - Förädlingsfabriken berörs ej

Stockholm/Farre den 8 januari 2007

Farre slakteri i Danmark stängs i mars 2007 – Förädlingsfabriken berörs ej

Styrelsen för Lantmännen Kronfågel Holding har beslutat att stänga företagets kycklingslakteri i Farre, Danmark. Nedläggningen innebär att 123 medarbetare blir övertaliga och att den slakt som idag sker i Farre flyttas till Lantmännen Danpos slakteri i Aars, Danmark. Nedläggningen kommer att ske under första kvartalet 2007 och berör inte förädlingsfabriken i Farre.

Under 2006 har fågelinfluensa och Muhammedkarikatyrer radikalt förändrat villkoren för exporten till både Mellanöstern och Fjärran Östern. Mot den bakgrunden, och som ett led i det arbete som pågår inom Lantmännen Kronfågel Holding för att komma till rätta med företagets ekonomiska situation, har beslut fattats om att stänga Farre slakteri.

- Det är givetvis mycket tråkigt att vi måste ta till så drastiska åtgärder och att det drabbar duktiga medarbetare. Men vi har under lång tid slaktat endast fyra av veckans sju dagar i Farre och resultatet för 2006 års verksamhet blir ett stort underskott. Vi ser för överskådlig tid ingen möjlighet att öka slakten i Farre och exportera med positivt resultat. Våra två slakterier i Sverige är inte drabbade i samma omfattning eftersom det mesta säljs på den svenska marknaden, säger Peter Rasztar, vd Lantmännen Kronfågel Holding.

Slakteriet i Farre har idag 123 medarbetare, som blir övertaliga och uppsagda i takt med avvecklingen under första kvartalet 2007.

- Vi ser över möjligheten att omplacera vissa tjänster till vår förädlingsfabrik i Farre och till slakteriet i Aars. Vi har också etablerat ett sekretariat som ska hjälpa våra medarbetare med att söka nya jobb, säger Peter Rasztar.

För ytterligare information vänligen kontakta;

Peter Rasztar, vd Lantmännen Kronfågel Holding, tel. 070- 26 00 646 Bessie Wedholm, informationschef Lantmännen Kronfågel Holding, tel. 08-685 42 76

Fakta Lantmännen Kronfågel Holding Lantmännen Kronfågel Holding är nordens största kycklingproducent med marknadsledande position i Danmark och Sverige. Under år 2005 omsatte Lantmännen Kronfågel Holding 2,5 miljarder kronor och hade 1 400 medarbetare. Företaget marknadsför sina produkter under varumärken som Kronfågel, Danpo och Ivars. Läs gärna mer på www.kronfagel .se eller www.danpo.dk.

Fakta/Lantmännen Lantmännen är en av Sveriges största koncerner inom livsmedel, energi och lantbruk.
Exempel på Lantmännenägda varumärken är Axa, Kungsörnen, Start, Bageri Skogaholm, Schulstad, Kronfågel, Weibulls, Doggy och Mjau. Butikskedjan heter Granngården. Lantmännen ägs av 49 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, är verksam i 18 länder och omsätter 30 miljarder kronor. Läs gärna mer på www.lantmannen.se