Johan Andersson slutar på Lantmännen

Johan Andersson har beslutat sig för att lämna Lantmännen och sitt uppdrag som chef för Lantmännens division Lantbruk för att istället fokusera helt på verksamheten på den egna gården.

– Jag har haft en mycket bra tid på Lantmännen och vill passa på att tacka alla engagerade och duktiga ägare, kollegor och medarbetare som jag har haft förmånen att jobba med. Nu har jag bestämt mig för att fokusera fullt ut på mitt eget företag på gården, säger Johan Andersson.

Johan började på Lantmännen i januari 2014, och lantbruksdivisionen har sedan dess genomgått omfattande förändringar och uppnått betydande resultatförbättringar. Elisabeth Ringdahl, CFO Division Lantbruk, är tillförordnad divisionschef, tills dess att rekrytering av ersättare är klar. Hon kommer parallellt att ha kvar sin nuvarande roll. Elisabeth har lång erfarenhet inom Lantmännen, bland annat som CFO på Swecon samt som divisionscontroller för Division Maskin.

– Jag vill tacka Johan för ett mycket väl utfört arbete under sina år på Lantmännen. Johan är en skicklig affärsman och har ansvarat för en viktig och framgångsrik förändring av hela vår lantbruksdivision. Jag känner stor tillit till Elisabeth, och att hon tillsammans med övriga ledningsgruppen och alla medarbetare kommer fortsätta utveckla affären framåt till dess att en permanent lösning finns på plats, säger Per Olof Nyman, vd & koncernchef på Lantmännen.

Rekryteringen av en ersättare påbörjas omgående.

Vid ytterligare frågor, kontakta:
Per Olof Nyman, vd och koncernchef, Lantmännen, tel 0706 57 42 47, e-post per.olof.nyman@lantmannen.com

Lantmännens pressjour, tel 0730 46 58 00

Denna information har lämnats i enlighet med lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden (VpmL). Informationen lämnades för offentliggörande den 17 juni 2016 kl. 11.00.

Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 27 000 svenska lantbrukare, har 10 000 anställda med verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter 37 miljarder kronor på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, GoGreen, Schulstad, Gooh, Finn Crisp och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom att vi har forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan, kan vi tillsammans ta ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på: www.lantmannen.com/omlantmannen