Krister Zackari ny affärsområdeschef för Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealias nya affärsområdeschef Krister Zackari kommer närmast från Mondelēz Europé och rollen som President för affärsområdet Gum & Candy i Europa. Krister Zackari tillträder sin befattning på Lantmännen Cerealia i mitten av augusti och ersätter Carsten L Thomsen, som går till TOMS Gruppen A/S i Danmark.

Mondelēz Europé är ett av Europas ledande livsmedelsföretag med en omsättning på drygt 80 miljarder, och var tidigare en del av Kraft Foods. Krister har i rollen som president för affärsområdet Gum & Candy varit baserad i Zürich och även varit del av Mondelēz europeiska ledningsgrupp.

- Jag är väldigt glad över att kunna presentera Krister Zackari som ny affärsområdeschef för Lantmännen Cerealia. Krister har värdefull erfarenhet från flera ledande roller inom livsmedelsbranschen och dessutom en gedigen internationell erfarenhet från såväl Europa som Asien. Jag vill hälsa Krister varmt välkommen till Lantmännen, jag är övertygad om att han är rätt person att fortsätta leda och utveckla Lantmännen Cerealias affär, säger Per Olof Nyman, Lantmännens vd och koncernchef.

Krister har en lång erfarenhet av snabbrörliga konsumtionsvaror från ett flertal ledande positioner inom marknadsföring, strategi och försäljning hos Mondelēz/Kraft och mer än tretton års internationell erfarenhet. Han har även varit nordenchef för Mondelēz/Kraft Foods, som är ledande inom choklad, kaffe och tuggummi på den nordiska marknaden.

- Jag ser verkligen fram emot att komma till Lantmännen! Det är ett väldigt spännande företag med fantastiska varumärken, unika förutsättningar och stora möjligheter. Jag vet att verksamheten har gjort resultatförbättringar under det senaste året, och det är inspirerande att få vara med att leda och driva utvecklingen av affären framåt tillsammans med alla medarbetare inom Lantmännen Cerealia, säger Krister Zackari.

För mer information kontakta gärna:
Per Olof Nyman, vd och koncernchef på Lantmännen +46 706574247

Foto:

Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom lantbruk, maskin, energi och livsmedel. Exempel på våra varumärken är AXA, Kungsörnen, GoGreen, Hatting, Schulstad och Gooh. Vi ägs av 32 000 svenska lantbrukare, har cirka 8 500 anställda, har närvaro i ett 20-tal länder och omsätter 33 miljarder kronor. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom att vi har forskning, utveckling och verksamhet i hela kedjan så kan vi tillsammans ta ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på: www.lantmannen.se/omlantmannen