Lantmännen afgiver tilbud på aktierne i Hedegaard A/S

Lantmännen har i dag, onsdag den 2. april, afgivet tilbud på aktierne i landbrugsvirksomheden Hedegaard A/S. Selskabet er noteret på Københavns Fondsbørs. Hensigten er at erhverve så mange aktier, at Lantmännen opnår en andel på mindst 51 procent, og at Lantmännen dermed bliver majoritetsejer i selskabet.

Lantmännens tilbud gælder køb af alle udestående aktier i Hedegaard A/S til en pris af DKK 520 pr. aktie. Tilbudskursen indeholder en præmie på 19 procent i forhold til kursen den 1. april 2008. Med denne tilbudskurs er værdien af Hedegaard A/S i alt DKK 416 millioner. Tilbuddet er betinget af, at Lantmännens ejerandel forøges til mindst 51 procent, og af at Konkurrencestyrelsen godkender handlen.

Tilbuddet afgives i forståelse med Brødr. Ewers A/S, med hvem der er indgået en aktionæroverenskomst. Aktionæroverenskomsten gælder, uanset om tilbuddet gennemføres. Brødr. Ewers A/S ejer i dag 5,5 procent af aktierne i Hedegaard A/S.

Hedegaard omsætter for ca. 2 mia. danske kroner inden for agro og foods på det danske marked.

Lantmännen ser handlen som meget positiv for samtlige parter.
– Gennem et øget samarbejde bliver Hedegaard A/S en endnu stærkere aktør på det danske marked. Hedegaard A/S er en stabil, veldrevet og professionel virksomhed, der kan udvikles yderligere med Lantmännen som majoritetsejer, og der er en række synergier, som kan udnyttes, siger Per Strömberg, administrerende direktør og koncernchef i Lantmännen.

I forbindelse med handlen planlægges der også et større samarbejde med landbrugsvirksomheden Brødr. Ewers A/S, som primært driver virksomhed i Sønderjylland og på Fyn. – Vi samarbejder allerede i dag både med Hedegaard A/S og Brødr. Ewers A/S, bl.a. i vores fælles indkøbsselskab. Samarbejdet mellem Hedegaard A/S, Brødr. Ewers A/S og Lantmännen skaber gode forudsætninger for at udvikle en fremgangsrig og kundeorienteret landbrugsforretning, siger Arne Rantzow, forretningsområdechef Lantmännen Landbrug.

Lantmännens bud på aktierne i Hedegaard A/S gælder til den 5. maj 2008. Danske Markets Corporate Finance er finansiel rådgiver for Lantmännen.

Ved spørgsmål kontakt gerne: Per Strömberg, administrerende direktør og koncernchef Lantmännen, tlf.: +46 703 85 11 91 Arne Rantzow, forretningsområdechef Lantmännen Landbrug, tlf.: +46 703 27 78 79 Carl-Axel Westlund, økonomi- og finansdirektør Lantmännen, tlf.: +46 705 55 42 54 Claus Ewers, direktør Brødr. Ewers, tlf.: + 45 23 21 41 73