Lantmännen behåller platsen som Sveriges mest hållbara varumärke för dagligvaror

9000 konsumenter i Sverige har rankat vilket varumärke som är bäst på hållbarhets- och ansvarsfrågor i Skandinaviens största varumärkesundersökning om hållbarhet. Lantmännens kommunikation med ansvar från jord till bord fortsätter att ge resultat. Lantmännen behåller sin förstaplats i kategorin livsmedels-/dagligvaruföretag och utses till det fjärde mest hållbara företaget i Sverige – alla kategorier.

– Att föra fram att Lantmännen och våra ägare, 33 500 svenska bönder, levererar ansvarfullt producerat mat har varit vår målsättning under flera år och denna utmärkelse är ett kvitto på att vi lyckats. Vi kämpar för att ständigt utveckla livsmedelsproduktionen i hållbar riktning med våra varumärken som t.ex. Kungsörnen, AXA, Gooh och Korvbrödsbagarn, säger Madelaine Hellqvist Kongstad, varumärkeschef på Lantmännen.

Lantmännen har under flera år arbetet med kommunikation där aktuella hållbarhetsfrågor lyfts fram. Ett exempelvis är mathushållning där Lantmännen tagit en ledande roll i debatten. ”Pizzamodellen” under 2012 lyfte utmaningen med matsvinn genom att uppmana till att slänga matresterna på en pizza, istället för i sophinken. Denna kampanj fick både stor uppmärksamhet i medier och blev nominerad i tävlingen Guldägget.

– Det handlar om att skapa kommunikation som är lustfylld och inkluderande kring frågor som skapar engagemang, säger John Wernvik, digital brand manager, Lantmännen. Vi vill alltid ge ett mervärde och visa på lösningar.

Lantmännen har även lyckats få igenom budskapet som ansvarsfull livsmedelsproducent i redaktionella medier. Under 2012 stöttar 24% av publiciteten, Lantmännens budskap om att ta  ansvar från jord till bord.

Det är glädjande att konsumenterna uppmärksammat Lantmännens långsiktiga arbete med ansvar från jord till bord. Konsumenternas val är en nyckel för fortsatt utveckling av livsmedelsproduktionen i hållbar riktning, säger Claes Johansson hållbarhetschef på Lantmännen.

Vid frågor, kontakta:
Madelaine Hellqvist Kongstad,varumärkeschef Lantmännen.
+46 10 556 11 14

Sustainable Brand IndexTM är Skandinaviens största varumärkesundersökning om hållbarhet där 18 000 konsumenter i Sverige, Norge, Danmark och Finland intervjuas årligen, varav 9 000 i Sverige. Undersökningen genomfördes via webbenkät under december 2012 och januari 2013. Sustainable Brand IndexTM mäter bl.a. miljöansvar och socialt ansvarstagande och är ett aggregerat mått på hur hållbart företaget är i konsumenternas ögon samt i vilken utsträckning de är medvetna om företagets hållbarhetsarbete samt hur de uppfattar kvaliteten i det arbetet.

Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom lantbruk, maskin, energi och livsmedel. Exempel på våra varumärken är AXA, Kungsörnen, Kronfågel, GoGreen, Hatting, Schulstad och Gooh. Vi ägs av 33 500 svenska lantbrukare, har fler än 10 000 anställda, har närvaro i 22 länder och omsätter 36,5 miljarder kronor. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom att vi har forskning, utveckling och verksamhet i hela kedjan så kan vi ta ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på: www.lantmannen.com