Lantmännen finansierar forskningsprojekt på Chalmers om fullkorn och dess effekt

Lantmännens Forskningsstiftelse, som kontinuerligt samarbetar med akademin, delfinansierar en ny koststudie som genomförs av Chalmers tekniska högskola.

Fullkorn är en del i studie om precisionsnutrition där frågan om vi påverkas olika även om vi äter samma mat undersöks. Totalt ingår 4 500 personer i studien där man tittar på individuella svar och effekter efter måltider. De fyra måltiderna som ingår är hög jämfört med låg fetthalt, och hög jämfört med låg fullkornshalt.

Vi är väldigt glada över finansieringen från Lantmännens forskningsstiftelse som gett oss möjligheten att delta i uppföljningen av SCAPIS-studien. De avancerade och noggranna undersökningarna som görs inom studie på hjärt- och lunghälsa är världsunik och ger oss unika möjligheter att undersöka hur metabola svar på intag av olika standardiserade måltider påverkar risken för sjukdom, säger Malin Barman, forskningskoordinator för Chalmers substudie, SCAPIS2-HOME.

Samarbetet med Chalmers är ett exempel på Lantmännens kontinuerliga arbete med att bättre förstå hälsokonsekvenserna av livsmedel. Förutom att Lantmännen delfinansierar studien bidrar företaget med fullkornsprodukter till forskningsprojektet.

– Studien kommer att bidra med mycket kunskap och förhoppningsvis bana väg för mer förståelse för hur maten vi äter spelar roll för vår hälsa. Vi har fortfarande mycket att lära om matens hälsoeffekter, och samarbetet med Chalmers är ett sätt att få större insikter, säger Lovisa Martin Marais, Nutrition Manager Lantmännen R&D, på Lantmännen.

Med studien kan man få insikter om eventuella fördelar att exempelvis välja fullkornsprodukter beroende på konsumentens tarmflora eller andra faktorer.

Studien pågår under två år, med start 2024.

Mer information

- Studien är en delstudie av den uppföljande undersökning som för närvarande genomförs på 15 000 individer som gick med i SCAPIS-studien för 10 år sedan. Det är en unik studie och kunskapsbank för forskare inom hjärt-, kärl- och lungsjukdomar.

- I den nya studien undersöks även kosten grundligt, vilket kan ge viktiga pusselbitar för hur vi på bästa sätt kan förebygga och lindra sjukdomar i framtiden.

- 15 000 individer kommer att delta i 10-årsuppföljningen av SCAPIS. Av dessa kommer 4 500 att bjudas in till koststudien, med 3 200 från Göteborg och 1 200 från Umeå. De stora datamängderna är unika för Sverige.

För mer information, kontakta gärna oss

Lantmännens pressavdelning
E-post:
press@lantmannen.com

Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 18 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter cirka 70 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, Scan, Korvbrödsbagarn, GoGreen, FINN CRISP och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se