Lantmännen flyttar ägandet från HaGe Nord AG till team SE

Lantmännen konverterar sina aktier i Hauptgenossenschaft Nord AG (”HaGE”) till nyemitterade aktier i team SE, ett bolag i Tyskland med verksamheter inom bygghandel och energi (”Team”). Det danska kooperativet DLG är majoritetsägare i både HaGe och Team och affären görs mot bakgrund av en omstrukturering inom DLG:s portfölj.

DLG kommer att konvertera största delen av sitt innehav i HaGe mot nyemitterade aktier i Team och därmed bli en cirka 70 procentig ägare i Team. Lantmännen, som äger ca 41 procent av HaGe, kommer efter transaktionen att äga ca 10,7 procent i Team. Den nuvarande verksamheten i HaGe kommer bilda en lantbruksdivision inom Team som därmed blir en koncern med verksamhet inom bygghandel, energi och lantbruk.

DLG gick i september förra året ut med information om att de ville slå samman administrationen av dessa två tyska bolag i en koncern. Koncernen kommer ha en omsättning om cirka 5 miljarder euro och cirka 5 000 medarbetare.

Lantmännen behåller en styrelseplats i HaGe samt tilldelas två styrelseplatser i Team. Till de två styrelseplatserna nomineras Lantmännens styrelseordförande Per Lindahl och vd och koncernchef Magnus Kagevik.

I samband med affären skapas dessutom en styrgrupp för lantbruksverksamheten inom Team med en rådgivande funktion. Styrgruppen kommer bestå av ledamöter från såväl division Lantbruk på Lantmännen som representanter från DLG.

– Det är positivt för oss att bli delägare i Team, ett stabilt och lönsamt bolag som står för cirka två tredjedelar av DLG:s intjäning. Förändringen innebär att Lantmännens närvaro på den tyska lantbruksmarknaden är fortsatt stark, säger Lantmännens vd och koncernchef Magnus Kagevik.

Transaktionen ska godkännas vid en stämma i Team den 29 juni och är villkorad av tyska konkurrensmyndighetens godkännande.

Lantmännens pressavdelning

Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 19 000 svenska lantbrukare, har 10 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter 48 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Bonjour, Kungsörnen, GoGreen, Gooh, FINN CRISP, Korvbrödsbagarn och Hatting. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se.