Lantmännen förvärvar Strängnäs Valskvarn

Lantmännen Cerealia har förvärvat Strängnäs Valskvarn. Den familjeägda kvarnen har ett fördelaktigt läge i Mälardalen och upparbetade kundrelationer. Förvärvet innebär att Lantmännen Cerealia ytterligare stärker sin position inom mjölindustrin i Sverige.

Strängnäskvarnen blir en viktig del i Lantmännen Cerealias långsiktiga anläggningsstrategi inom kvarnindustrin i Sverige. Lantmännen Cerealia har sedan tidigare två kvarnar i Sverige; Uppsala och Malmö.

– Vi är glada för möjligheten att förvärva den här fina kvarnen i Strängnäs. Kvarnen blir en viktig del i Lantmännen Cerealias långsiktiga utvecklingsstrategi och innebär att vi fortsätter att förbättra servicen till våra kunder, säger Fredrik Malmfors, varuflödesdirektör på Lantmännen Cerealia.

– Lantmännen har en ambition att bidra till en ökning av den svenska spannmålsproduktionen och även att öka förädlingen av inhemska grödor. Förvärvet av Strängnäskvarnen ligger i linje med denna strategi, säger Per Olof Nyman, vd och koncernchef på Lantmännen.

I Strängnäs finns det 22 medarbetare och verksamheten kommer att fortsätta som vanligt. Strängnäs Valskvarns varumärke Polstjärnan ingår i förvärvet.

För mer information:
Fredrik Malmfors, varuflödesdirektör, Lantmännen Cerealia +46105561029

Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom lantbruk, maskin, energi och livsmedel. Exempel på våra varumärken är AXA, Kungsörnen, GoGreen, Hatting, Schulstad och Gooh. Vi ägs av 32 000 svenska lantbrukare, har cirka 8 500 anställda, har närvaro i ett 20-tal länder och omsätter 33 miljarder kronor. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom att vi har forskning, utveckling och verksamhet i hela kedjan så kan vi tillsammans ta ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på: www.lantmannen.se/omlantmannen

Om oss

Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 20 000 svenska lantbrukare, har 10 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter 50 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Bonjour, Kungsörnen, GoGreen, Gooh, FINN CRISP, Korvbrödsbagarn och Hatting. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se.

• Lantmännen
    Presscenter för journalister: +46 10 556 88 00