• Lantmännen/

Lantmännen gör unik satsning på lägre koldioxidutsläpp i Finland – ett viktigt steg mot fossilfri produktion av livsmedel

Lantmännen blir först i Finland med att använda gödsel med lågt klimatavtryck i sitt odlingsprogram för framtidens jordbruk, Klimat & Natur. Med detta bidrar man till en märkbar minskning av finska rågodlingens koldioxidutsläpp. I Sverige blev Lantmännen först i världen att genomföra en storskalig fossilfri produktion av livsmedel – i hela värdekedjan från jord till bord. Nu tar företaget ett stort och viktigt steg även i Finland.

– Alla tillgängliga medel behövs för att minska odlingens och livsmedelproduktionens klimatpåverkan. För att uppnå målen i Parisavtalet måste utsläppen minska snabbt. Som en stor aktör inom jordbruks- och livsmedelssektorn vill vi leda denna förändring, hitta effektiva lösningar och införa dem på marknaden tillsammans med våra partners, säger Markku Multamäki, vd på Lantmännen Agro.

Det koldioxidsnåla gödslet från Yara kommer att ingå i Lantmännens odlingsprogram Klimat & Natur i Finland. 93 finska rågkontraktsodlare är involverade i programmet, vars odlingar förra året stod för cirka 17 procent av den inhemska rågproduktionen. Programmet kräver bland annat att kontraktsodlare använder biobränslen i traktorer och andra maskiner samt vidtar åtgärder som stöder biologisk mångfald.

– Gödsel spelar en avgörande roll för att minska klimatpåverkan från spannmålsbaserade livsmedel, såsom bröd, genom hela värdekedjan. Därför är koldioxidsnålt gödsel en viktig innovation som möjliggör ett stort steg i livsmedelskedjan mot en mer hållbar livsmedelsproduktion, säger Tuomas Mantere, verkställande direktör för Vaasan Oy, en del av Lantmännen-koncernen.

– Partnerskapet mellan Yara och Lantmännen är ett utmärkt exempel på hur viktigt samarbete är för att främja hållbarheten i hela livsmedelskedjan, säger Roland Westerberg, kommersiell direktör på Yara Finland.

Mer information

Pressmeddelande: Lantmännen först i världen med storskalig fossilfri livsmedelsproduktion

Lantmännens presstjänst
Tel: 010 556 88 00