• Lantmännen/

Lantmännen investerar 1,2 miljarder i proteinanläggning – unik storsatsning på svensk livsmedelsproduktion

Satsningen om 1,2 miljarder kronor i en ny anläggning för växtbaserat protein i Lidköping är den största investeringen i sitt slag i Sverige.

I dag används växtbaserat protein framför allt som ingrediens i vegetariska livsmedel och drycker – exempelvis vegetarisk färs, hamburgare, korv och leverpastej men även till sportdrycker, glutenfri pasta och bageriprodukter.

Den nya anläggningen kommer främst att producera växtbaserade proteiner från ärtor, men kommer även att använda åkerbönor som råvara. Cirka 35 000 ton ärtor och cirka 5 000 ton åkerböna ska förädlas varje år i anläggningen, och totalt kommer 7 000 ton koncentrerat växtbaserat protein, eller så kallat proteinisolat, att produceras årligen. Ambitionen är att bidra till att öka den svenska odlingen av ärtor med 50 procent – från cirka 80 000 ton ärtor i dag till runt 120 000 ton.

– Vi behöver producera mer mat för att försörja jordens växande befolkning och det finns en globalt och långsiktigt ökande efterfrågan på växtbaserade proteiner som livsmedelsingrediens. Investeringen är en satsning som ska stärka hela värdekedjan från jord till bord. Det innebär nya odlingsmöjligheter för lantbrukare och skapar förutsättningar för ökad svensk livsmedelsproduktion och export – vilket i sin tur är positivt för Sveriges livsmedelsförsörjning, säger Magnus Kagevik, vd och koncernchef på Lantmännen.

Med satsningen i Lidköping stärker Lantmännen sin position inom växtbaserade proteiner.

– Lantmännen Biorefineries producerar sedan tidigare vete- och havreprotein i våra anläggningar i Norrköping och Kimstad, och nu tar vi ytterligare ett steg genom att också använda baljväxter som proteinråvara. Vi ser en stadigt ökande efterfrågan på växtbaserade proteiner och vill tillsammans med våra medlemmar, aktiva svenska bönder, vara ledande i den utvecklingen och produktionen. Det är en långsiktig satsning för svenskt lantbruk och svensk livsmedelsproduktion, säger Lars-Gunnar Edh, chef för division Energi

Ärtor och åkerbönor är klimatsmarta grödor och gynnsamt att odla. De kräver relativt lite vatten och växtnäring, samt att de binder kväve i marken och har många användningsområden. Genom att öka användningen av inhemskt odlade växtbaserade proteiner kan dessutom andelen importerad soja i svensk livsmedelsproduktion minskas, vilket ger ytterligare hållbarhetsfördelar.

Anläggningen i Lidköping beräknas stå klar under första halvåret 2027 och kommer att bidra med cirka 30 nya arbetstillfällen.

Mer information

• Anläggningen utgår från 16 000 meter betongpålar, består av 1 000 ton byggnadsstål och har totalt 5 300 kvadratmeter produktionsyta.
  • Cirka 30 medarbetare kommer att arbeta med produktion, produktionsstöd, planering och administration, underhåll och försäljning på anläggningen. Ytterligare hundratals arbetstillfällen kommer skapas i angränsande branscher och under själva byggnationen.
  • Lidköpingsanläggningen kompletterar Lantmännen Biorefineries tidigare tre anläggningar i Norrköping, Kimstad och Lidköping.
  • Lantmännens ärtskola utbildar och ger råd om ärtodling.
  • Projektet har ansökt om och erhållit stöd från Klimatklivet.

Lantmännen presstjänst
E-post:
press@lantmannen.com

Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 18 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter cirka 70 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, Scan, Korvbrödsbagarn, GoGreen, FINN CRISP och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se