Lantmännen köper bageriet Euro-Bake i USA

Lantmännen har förvärvat det amerikanska bageriet Euro-Bake som är baserat i Florida. Därmed har Lantmännen etablerat sin första produktion i USA, som är affärsområde Lantmännen Unibakes snabbast växande marknad.

Lantmännen Unibake, som är Europas ledande leverantör av frysta brödprodukter såsom bake off, croissanter och hamburgerbröd, har 2007 upplevt en ökad efterfrågan med 25 procent på USA- marknaden.
– Vi har en tydlig inriktning i vår portföljstrategi att vi ska satsa extra på några av våra affärer och Lantmännen Unibake är en av dem. Lantmännen Unibakes ambition är att öka sin ställning på den internationella marknaden och förvärvet av Euro-Bake ligger helt i linje med det, säger Per Strömberg, vd och koncernchef för Lantmännen.

Lantmännen Unibake är marknadsledande på den skandinaviska marknaden och har produktion i Danmark, Sverige, Norge, Tyskland, Polen, Belgien och Ryssland. Nu läggs även USA till listan.
– Den ökade efterfrågan i USA efter våra produkter visar tydligt att där finns en stor potentiell marknad att utvecklas på. En del i vår långsiktiga tilllväxtstrategi är att växa på den amerikanska marknaden. Förvärvet av Euro-Bake är ett steg i den riktningen, säger Bent Pultz Larsen, affärsområdeschef Lantmännen Unibake.

Euro-Bake etablerades 1993 av den tyska familjen Gerhard och är i dag ett modernt industribageri. Företaget producerar produkter inspirerade från Europa, såsom ciabatta, baguetter och focaccia. Kunderna är bland andra Disney och snabbmatskedjorna Arbys och Dennys. Företaget har cirka 140 anställda och en omsättning på 25 miljoner dollar.

Lantmännen Unibake har cirka 4 500 anställda i 19 länder och omsätter cirka 6,7 miljarder kronor.

För frågor kontakta gärna: Per Strömberg, vd och koncernchef Lantmännen, tel: +46 703-85 11 91 Bent Pultz Larsen, affärsområdeschef Lantmännen Unibake, tel: +45 23 68 51 00

Fakta/Lantmännen Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, energi och lantbruk. Exempel på Lantmännenägda varumärken är Axa, Kungsörnen, Start, Bageri Skogaholm, Hattings, Schulstad och Kronfågel. Butikskedjan heter Granngården. Lantmännen ägs av 42 000 svenska lantbrukare, har 13 000 anställda, är verksam i 19 länder och omsätter 36 miljarder kronor. Läs gärna mer på www.lantmannen.com