Lantmännen köper bageriet Eurobuns i Storbritannien

Lantmännens affärsområde Unibake fortsätter sin internationella expansion med ännu ett strategiskt köp på en ny marknad. Denna gång gäller det Eurobuns i Storbritannien som därmed blir det tredje stora bageriet som köps under 2008, de övriga två är Baco i Finland som köptes i februari och Eurobake i USA som köptes i april.

Eurobuns är ett högteknologiskt bageri som byggdes 2002 och har sedan start haft god tillväxt.
– Vi har i våra strategier fastslagit att satsningsområdet Lantmännen Unibake ska leda en europeisk konsolidering av fryst bröd genom förvärv och allianser. Förvärvet av Eurobuns är ännu ett steg i den riktningen, säger Per Strömberg, vd och koncernchef för Lantmännen.

Eurobuns har cirka 50 procent av marknaden på fryst fast food-bröd i Storbritannien, och har utöver det en stor produktion av baguetter, sandwichprodukter, scones och munkar, som nu blir ett helt nytt produktområde inom Lantmännen Unibake.
– Den brittiska marknaden är mycket intressant för oss. Genom vår samarbetspartner, Bakehouse, är Storbritannien vår tredje största marknad inom wienerbröd, och med förvärvet av Eurobuns blir det vår absolut största marknad, säger Bent Pultz Larsen, affärsområdeschef för Lantmännen Unibake.

Eurobuns ligger i Milton Keynes cirka 8 mil norr om London. Företaget bildades 1997 och är i dag en ledande leverantör av frysta brödprodukter till matkedjor och detaljhandel i England. Företaget beräknar en omsättning om cirka 520 miljoner kronor för 2008 och har cirka 400 medarbetare.

Genom förvärvet av Eurobuns har nu Lantmännen Unibake mer är 30 anläggningar i 10 länder och når nu över gränsen den hundrade bagerilinjen. Affärsområdet har därmed nästan 5000 medarbetare och en omsättning om drygt 7 miljarder kronor.

För frågor kontakta gärna: Per Strömberg, vd och koncernchef Lantmännen, tel: +46 703 85 11 91 Bent Pultz Larsen, affärsområdeschef Lantmännen Unibake, tel: +45 23 68 51 00

Fakta/Lantmännen Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, energi och lantbruk. Exempel på Lantmännenägda varumärken är Axa, Kungsörnen, Start, Bageri Skogaholm, Hattings, Schulstad och Kronfågel. Butikskedjan heter Granngården. Lantmännen ägs av 42 000 svenska lantbrukare, har 13 000 anställda, är verksam i 19 länder och omsätter 36 miljarder kronor. Läs gärna mer på www.lantmannen.com