• Lantmännen/

Lantmännen med i forskningssatsning om växtbaserade proteiner – samarbete med universitet och näringsliv för ökad hälsa och välmående

Lantmännen är en av aktörerna i forskningscentret PAN Sweden, som i dag fått ytterligare medel från Formas för forskning kring växtbaserade proteiner, vilket innebär att projektet löper till 2028. Detta några veckor efter att Lantmännen startat bygget av den största anläggningen i sitt slag – en investering om 1,2 miljarder kronor i anläggning för växtbaserade proteiner i Lidköping.

PAN Sweden är ett tvärvetenskapligt nationellt forskningscentrum koordinerat av Örebro universitet som studerar hur olika växtbaserade proteinkällor kan processas till goda, näringsrika och uppskattade produkter med positiva effekter på tarmhälsa, metabol- och mental hälsa. Konsumentbeteende är ett annan viktig aspekt som studeras. Målsättningen med centret är att bygga upp kunskap och kompetens för att Sverige ska bli världsledande inom innovation av hållbart producerade livsmedel med växtbaserat protein.

Det är viktigt med stort engagemang bland företag och offentlig sektor för att effektivt kunna ställa om till en mer hållbar och hälsosam konsumtion. Lantmännen bidrar med unik kunskap och erfarenhet kring växtbaserade proteinkällor och kostfiber. Just den kombinationen har vårt fokus eftersom vi tror att det är nyckeln till att uppnå hälso- och smakfördelar. Med stödet om ytterligare 40 miljoner från Formas kan vi fortsätta vårt framgångsrika samarbete kring forskning och innovation där hälsa och hållbarhet tas på lika allvar, säger Robert Brummer, professor och koordinator för konsortiet PAN Sweden.

Dagens besked om nytt bidrag från Formas innebär att PAN Sweden kommer att fortsätta arbetet i ytterligare fyra år.

– Vi ser fram emot att fortsätta och fördjupa samarbetet med akademi, intresseföreningar och näringslivet i denna viktiga fråga. Vi har stora ambitioner inom växtbaserade proteiner, vilket vi visar i egen forskning och utveckling, våra anläggningar i Lidköping, Norrköping och Kimstad och samarbeten – där PAN Sweden är ett exempel. Detta är ett tydligt sätt för oss att utveckla livsmedel som ytterst bidrar till en hållbar mer hälsosam kost och ökat välbefinnande, säger Lars-Gunnar Edh, Executive Vice President, Lantmännen Energy Sector.

Utöver PAN Sweden är Lantmännen aktiv partner inom flera större forskningssatsningar om gröna proteiner, däribland SLU Grogrund i Sverige och GreenPlantFood i Norge. Lantmännens forskningsstiftelse har också ett flertal pågående projekt inom området där fokus är på protein från vete, havre, ärta och åkerböna.

PAN Sweden
Formas

Lantmännens nya anläggning för växtbaserade proteiner (1,2 miljarder SEK)
Lantmännens forskning och innovation