Lantmännen tar över hela GoGreen

Lantmännen och finska livsmedelskoncernen Raisio har gemensamt kommit fram till att det mångåriga samarbetet som funnits mellan bolagen ska fasas ut. Som ett första steg i utfasningen kommer ett byte av aktier att ske, som innebär att Lantmännen övertar samtliga Raisios aktier i GoGreen och JSC Rigas Dzirnavnieks (Rigakvarnen) samtidigt som Raisio övertar Lantmännens aktier i Melia.

För Lantmännen innebär de förändrade ägarförhållandena att man nu får det fulla ansvaret för GoGreens fortsatta expansion på i första hand de skandinaviska marknaderna samtidigt som det öppnas nya möjligheter att förstärka Lantmännens närvaro på de baltiska marknaderna.
– Affären är mycket positiv för Lantmännen. GoGreen, med produkter som ligger helt rätt i tiden, är en betydande och starkt utvecklingsbar affär och som ensam ägare kan vi nu helhjärtat ägna oss åt att utveckla GoGreens affärer, både på hemmaplan och internationellt, säger Magnus Johansson affärsområdeschef på Lantmännen Axa, där GoGreen ingår.

GoGreen AB är att livsmedelsföretag med fokus på hälsosamma, goda och gröna produkter. De största produktsegmenten är bönor, ärter och linser samt mjölkfria mejeriprodukter gjorda på havre och soja. Produkterna säljs i hela Norden, där den största delen säljs till dagligvaruhandeln. GoGreens omsättning uppgick 2007 till 92 miljoner kronor.

För frågor kontakta gärna: Per Strömberg, vd och koncernchef Lantmännen, tel: 0703-85 11 91 Magnus Johansson, affärsområdeschef Lantmännen Axa, tel: 0709-27 87 47

Fakta/Lantmännen Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, energi och lantbruk. Exempel på Lantmännenägda varumärken är Axa, Kungsörnen, Start, Skogaholm, Hattings, Schulstad och Kronfågel. Butikskedjan heter Granngården. Lantmännen ägs av 44 000 svenska lantbrukare, har 13 000 anställda, är verksam i 19 länder och omsätter 32 miljarder kronor. Läs gärna mer på www.lantmannen.com