Lantmännen utvecklar kvarteret Triton i Malmö

Lantmännen utvecklar ett nytt kvarter i Malmö hamn, som kommer att bestå av bland annat kontorslokaler, bostäder och vård- och trygghetsboenden. Veidekke Entreprenad har valts som totalentreprenör för projektet och vård- och trygghetsboendet avyttras till LantHem.

Ett nytt kvarter – kvarteret Triton – bildas i centrala Malmö. Fastigheten ägs av Lantmännens pensionsstiftelse Grodden och kommer att bestå av kontorslokaler, bostadsrätter, vård- och trygghetsboenden, butiker, restauranger och garageplatser.

– Lantmännen kommer att använda den största delen av kontorsbyggnaden, med syftet att samlokalisera Lantmännens egna verksamheter i Malmö i så stor utsträckning som möjligt. Kontorslokaler om cirka 1 700 m2 är i nuläget tillgängliga för extern uthyrning, säger Joachim Haas, vd för Lantmännen Fastigheter.

Lantmännen Fastigheter har valt Veidekke Entreprenad som totalentreprenör för projektet – både för kontor och bostäder – och Veidekke Eiendom kommer att utveckla bostadsdelen. Vård- och trygghetsboendet avyttras till LantHem, ett bolag som ägs i lika delar av Lantmännen Fastigheter och fastighetsägaren Hemsö.

Kontorshuset beräknas vara klart för inflyttning första kvartalet 2022, och bostadshuset under tredje kvartalet 2022.

Joachim Haas, vd Lantmännen Fastigheter
E-post: joachim.haas@lantmannen.com

Lantmännens pressavdelning

Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 20 000 svenska lantbrukare, har 10 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter 50 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Bonjour, Kungsörnen, GoGreen, Gooh, FINN CRISP, Korvbrödsbagarn och Hatting. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se.