Lantmännens förvärv av K-maatalous slutförs

Idag slutförde Lantmännen förvärvet av den finska lantbruksaktören K-maatalous från Kesko Corporation. Förvärvet har gjorts för att etablera en större närvaro i spannmålsvärdekedjan på den finska marknaden och för att växa i Östersjöområdet i enlighet med Lantmännens östersjöstrategi.

Den 29 maj meddelade konkurrens- och konsumentverken i Finland (FCCA) och Tyskland (BKA) att de godkänner avyttringen och förvärvet är därmed slutfört.

– Vi ser fram emot att stärka lantbruksaffären i Finland, och att utveckla samarbetet med de finländska lantbruksföretagarna. Samtidigt startar integrationen och arbetet med att skapa synergier i organisationen, säger Peter Annas, chef för utsäde och handelsvaror på Lantmännen Lantbruk och ny styrelseordförande i K-maatalous.

K-maatalous är en av de största aktörerna på den finska lantbruksmarknaden, med en stark produktportfölj och många väletablerade varumärken. År 2016 var K-maatalous nettoomsättning 334 miljoner euro och rörelseresultatet 5,3 miljoner euro.

För mer information kontakta:

Peter Annas, chef utsäde och handelsvaror, Lantmännen Lantbruk
Tel: +46-706 99 03 65
E-post: peter.annas@lantmannen.com

Elisabeth Ringdahl, divisionschef Lantbruk
Tel: +46-725 46 46 35
E-post: elisabeth.ringdahl@lantmannen.com

Pressjour Lantmännen: +46 730 46 58 00

Bilder finns på: http://lantmannen.com/bildbanken/

Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 25 000 svenska lantbrukare, har 10 000 anställda med verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter 37 miljarder kronor på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, GoGreen, Schulstad, Gooh!, FINN CRISP och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom att vi har forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan, kan vi tillsammans ta ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på: www.lantmannen.com