Lantmännens skördeprognos: En riklig vallskörd i Norrbotten trots den kalla och blöta våren

Växtodlingssäsongen i Norrbotten kom igång sent på grund av den kalla och blöta våren, men lantbrukarna kunde ändå bärga en bra första vallskörd. Vädret kommande veckor kommer att avgöra spannmålsskördens storlek.

Våren var kall och blöt på de flesta områden i Norrbotten, vilket innebar att växtligheten på vallarna och vårsådden av spannmål kom igång senare än vanligt. I juni steg temperaturerna och värmen satte fart på tillväxten.

– Vallskörden är viktig för regionens mjölk- och köttbönder och därför är det glädjande att vallarna, trots den kalla och blöta våren, lyckades växa till sig ordentligt innan första skörden som drog igång strax innan midsommar. På de flesta håll i regionen kunde man bärga en riklig första skörd av god kvalitet, säger Hans Westbom, regionchef region Norr på Lantmännen.

Värmen i juni satte också fart på tillväxten av spannmålen som hittills har utvecklats väl. Det är dock torrt i stora delar av länet och nu behövs regn för att grödan ska utvecklas optimalt.

– Så här långt ser vårgrödorna fina ut men vädret kommande veckor avgör potentialen. Detsamma gäller för återväxten av vallarna inför andraskörden. Önskvärt vore dagstemperaturer på mellan 20 och 25 grader och regn på nätterna, då ges grödorna bra förutsättningar för att utvecklas optimalt, säger Hans Westbom.

Läs gärna Lantmännens skördeprognos för hela landet, www.lantmannen.se.

För mer information, kontakta:

Hans Westbom, regionchef för region Norr på Lantmännen
E-post: hans.westbom@lantmannen.com

Lantmännens pressavdelning
Tel: 010 556 88 00
E-post:
press@lantmannen.com

Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 19 000 svenska lantbrukare, har 10 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter 45 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Bonjour, Kungsörnen, GoGreen, Gooh, FINN CRISP, Korvbrödsbagarn och Hatting. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se.