Lantmännens skördeprognos: Stora lokala regnmängder ger ett ovisst skördeutfall i Närke

Skördepotentialen i Närke varierar stort i olika delar av regionen till följd av varierande nederbördsnivåer under våren.

Skörden 2020 var mycket snabb och intensiv vilket gjorde att lantbrukarna i Närke hann så större arealer höstraps och höstspannmål än vad som brukar hinnas med. Hösten var gynnsam för grödorna med lagom temperatur och nederbördsmängd som gjorde att grödorna såg mycket fina ut inför de kallare månaderna. Vintern bjöd överlag på bra förutsättningar och grödorna klarade kylan fint. Dock medförde köldknäppen i slutet av vintern att fält i delar av regionen frös bort.

– På de flesta håll låg ett skyddande snötäcke när kylan kom, men i de västra delarna av Närke påverkades en del arealer så pass hårt av kylan att grödan inte överlevde. I de här delarna ser vi att många lantbrukare tvingats så om dessa fält med en vårgröda istället, säger Cathrine Wallin, regionchef för region Svea på Lantmännen.

Våren var kall och nederbördsrik vilket gjorde att höstgrödorna kunde utvecklas i lagom takt och visar idag stor skördepotential. Samtidigt innebar den stora nederbörden också problem för vårsådden.

– På många håll var det så blött att lantbrukarna hade svårt att faktiskt komma ut på fälten. Många områden blev sådda väldigt sent, vissa fick sås om och andra områden blev inte sådda alls, säger Cathrine Wallin, och fortsätter.

− Som det ser ut just nu bedömer vi att de höstsådda grödorna kommer att avkasta över normala nivåer. Vårgrödornas avkastningspotential ser ut att variera stort beroende på hur mycket regn som fallit, där de delar av Närke som fått för mycket regn kommer prestera lägre till mycket lägre än normalt.

Skörden spås starta i slutet av juli med de tidiga spannmålssorterna tätt följt av höstrapsen. Den sena vårsådden har gjort att grödorna ligger efter i utvecklingen vilket sannolikt kommer att innebära att skörden blir mer utdragen än föregående år.

Vad gäller vallarna i regionen så har förstaskörden bärgats med bra volym och bra kvalitet. Även återväxten inför den andra skörden ser mycket bra ut, tack vare all nederbörd.

− En bra vallskörd är av yttersta vikt för regionens djurproducenter då grovfodret, i form av ensilage, är den huvudsakliga delen i foderstaten till nötkreatur och lamm, säger Cathrine Wallin.

Läs gärna Lantmännens skördeprognos för hela landet, www.lantmannen.se.

För mer information, kontakta:

Cathrine Wallin, regionchef för region Svea på Lantmännen
E-post:
cathrine.wallin@lantmannen.com

Lantmännens pressavdelning
Tel: 010 556 88 00
E-post:
press@lantmannen.com

Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 19 000 svenska lantbrukare, har 10 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter 45 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Bonjour, Kungsörnen, GoGreen, Gooh, FINN CRISP, Korvbrödsbagarn och Hatting. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se.