Lantmännens skördeprognos: Torkan i juni sänker skörden på Gotland

Skördepotentialen på Gotland ser ut att gå mot nivåer under det normala. Orsaken är främst en längre period av torka i juni.

Skörden 2020 var mycket snabb och intensiv vilket gjorde att lantbrukarna på Gotland kunde så större arealer höstspannmål än vad som brukar hinnas med. Höstgrödorna är mer robusta än vårgrödor och klarar bättre väderpåfrestningar samtidigt som de avkastar mer, vilket gör att stora arealer höstgrödor ofta är att föredra. Hösten var gynnsam för grödorna med lagom temperatur och nederbördsmängd som gjorde att grödorna såg mycket fina ut inför de kallare månaderna. Vintern bjöd överlag på bra förutsättningar och grödorna klarade kylan fint, men en längre period av snötäcke gav problem med snömögel.

– Det är första gången på många år som vi haft sådan vinterpåfrestning som i år. Stora delar av Gotland hade ett snötäcke under en relativt lång period som skyddade grödorna mot kylan. Dock innebar snötäcket också att snömögel drabbade vissa fält och dessa tvingades lantbrukarna att så om på våren, säger Tobias Wejde, tf regionchef region Öst på Lantmännen.

Våren var kall vilket gjorde att höstgrödorna kunde utvecklas i lagom takt och visade länge stor skördepotential. I år hade Gotland dock stora problem med bladlöss.

– Under hösten drabbades främst tidigt sådda höstkorn, men även höstvete, av bladlöss som orsakat stora skador på grödorna och i förlängningen en kraftig sänkning av skörden. I vissa fält kommer vi sannolikt se skördebortfall på upp emot 50 procent, säger Tobias Wejde.

Vårbruket kunde genomföras enligt plan och grödorna utvecklades väl under våren. I juni kom en lång period av värme och torka vilket stressade grödornas utveckling och som kommer leda till sänkt skördepotential.

− Som det ser ut just nu tror vi att grödorna på Gotland kommer att avkasta under normala nivåer. Men värt att nämnas är att det gotländska höstsådda durumvetet är den gröda som klarat säsongen bäst och vi ser fortsatt en ökad efterfrågan av durumvete från marknaden. Vi har nytt sortmaterial på väg in som kommer öka skördepotentialen vilket är efterfrågat från lantbrukarna, säger Tobias Wejde.

Skörden spås starta i slutet av juli med de tidiga spannmålssorterna tätt följt av höstrapsen.

Vad gäller vallarna i regionen så har förstaskörden bärgats med bra volym och bra kvalitet. Återväxten inför den andra skörden varierar dock beroende av nederbördsmängden.

Läs gärna Lantmännens skördeprognos för hela landet, www.lantmannen.se.

För mer information, kontakta:

Tobias Wejde, tf regionchef för region Öst på Lantmännen
E-post:
tobias.wejde@lantmannen.com

Lantmännens pressavdelning
E-post:
press@lantmannen.com

Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 19 000 svenska lantbrukare, har 10 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter 45 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Bonjour, Kungsörnen, GoGreen, Gooh, FINN CRISP, Korvbrödsbagarn och Hatting. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se.