Starkt resultat för Lantmännen i första tertialet

Lantmännens resultat efter finansnetto för de första fyra månaderna 2024 uppgick till 708 MSEK, lägre än förra årets rekordresultat om 826 MSEK för samma period, men på en historiskt sett hög nivå.

– Lantmännen levererade ett starkt resultat för årets första tertial, trots negativ påverkan från förra årets dåliga skörd i division Lantbruk och från ett lägre etanolpris i division Energi. Försäljningen i division Livsmedel har fortsatt att återhämta sig, och affärsområde Swecon levererade ett fortsatt starkt resultat. Under tertialet slutfördes även förvärvet av Scan, och jag ser fram emot att fortsätta arbetet med att stärka och utveckla den verksamheten tillsammans med våra andra affärer, säger Magnus Kagevik, Lantmännens vd och koncernchef.

Siffrorna nedan avser rörelseresultat. Föregående års resultat inom parentes.

Division Lantbruks resultat uppgick till 28 MSEK (138). Resultatet har påverkats negativt av effekter från förra årets svaga skörd. Resultatet i den finska lantbruksverksamheten minskade något jämfört med föregående år.

Division Energi visade ett resultat på 160 MSEK (333). Etanolpriset har stabiliserats på en historiskt sett mer normal nivå jämfört med de tidigare mycket höga nivåerna, vilket har påverkat resultatet i Lantmännen Biorefineries negativt. Lantmännen Aspen fortsatte att utvecklas positivt, och Scandbio levererade ett fortsatt starkt resultat för tertialet.

Division Livsmedels resultat uppgick till 347 MSEK (259), drivet av de internationella affärerna i Lantmännen Unibake. Det högre resultatet berodde främst på ökad försäljning av fryst bröd. Resultatet i Lantmännen Cerealia stabiliserades under tertialet.

Affärsområde Swecon levererade ett fortsatt starkt resultat: 247 MSEK (256). Under tertialet ökade efterfrågan på tyngre maskiner, medan orderingången på kompakta maskiner var svagare. Framtidsutsikterna på marknaden är fortsatt osäkra – inte minst i Tyskland och Baltikum.

Affärsområde Fastigheters resultat uppgick till 130 MSEK (79). Det högre resultatet kom framförallt från uthyrnings- och projektverksamheterna, vilka båda fortsatte att utvecklas positivt.

Årets vårbruk har inletts i hela landet. Höstgrödorna i Sverige har hittills utvecklats väl, medan den kalla och blöta våren har lett till ett försenat vårbruk för vårgrödorna. Förra årets skörd var bland de sämsta på 30 år, och Sverige – som vanligtvis exporterar spannmål – har i stället behövt importera för att täcka behovet.

– Lantmännen fortsätter att investera i den svenska spannmålsinfrastrukturen. Under tertialet har vi invigt en ny båtutlastare i vår exporthamn utanför Norrköping, och det första spadtaget har tagits i Uddevalla för en ny spannmålsanläggning. Vi går nu mot en skörd som är den viktigaste på länge. En bra skörd i år är viktigt både för våra medlemmar och svenskt lantbruk, men också för den inhemska livsmedelsproduktionen och svensk livsmedelsberedskap, säger Magnus Kagevik.

Delårsrapporten finns bifogad detta utskick samt tillgänglig på https://lantmannen.se/finansiellinformation.

Lantmännens presstjänst
Tel: 010 556 88 00

Denna information är sådan information som Lantmännen ek för är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 31 maj 2024 kl. 08:00 CET.

Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 18 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter cirka 70 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, Scan, Korvbrödsbagarn, GoGreen, FINN CRISP och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se