Swecon förvärvar hyresbolaget Kewab Rental

Lantmännenägda Swecon Anläggningsmaskiner breddar sin verksamhet genom att förvärva uthyrningsföretaget Kewab Rental. Med ett av Sveriges största och bredaste utbud av stora anläggningsmaskiner för uthyrning och hyrköp skapar förvärvet synergier och möjlighet att möta kundernas efterfrågan på hyresmaskiner.

Inom entreprenadbranschen ökar krav och önskemål från kunder om att kunna hyra maskiner i högre utsträckning, en utveckling som sker både i Europa och i Sverige. Swecon Anläggningsmaskiner förvärvar nu uthyrningsföretaget Kewab Rental, för att bredda sin verksamhet, och hyresaffären blir således en strategisk del av Swecons affär framåt. Förutom att möta en ökande efterfrågan inom hyressegmentet, kommer detta att öka tillgången till begagnade maskiner, stärka Swecons serviceaffär och öppna upp för ett bredare och mer konkurrenskraftigt erbjudande.

– Genom det här förvärvet exekverar vi vår strategi att möta kundernas behov genom att bredda vårt kunderbjudande, satsa på hyresmarknaden och öka tillgången till begagnade maskiner. Vi har redan idag ett väl fungerande samarbete mellan bolagen och Kewab Rental har många starka kundrelationer som vi ser fram emot att bygga vidare på, säger Joakim Arndorw, vd på Swecon Anläggningsmaskiner.

Kewab Rentals huvudsakliga inriktning är långtidsuthyrning av Volvomaskiner.

– Att utbyta kunskap med ett företag som Swecon kommer vara en fantastisk tillgång. Tillsammans kommer vi utveckla både Kewab Rental och marknaden, då vi redan idag ser stora synergieffekter. Vi är stolta över att nu ingå i Swecon och Lantmännenkoncernen, säger Michael Herbertsson, vd på Kewab Rental.

Affären undertecknades och slutfördes den 2 maj.

Joakim Arndorw, vd, Swecon Anläggningsmaskiner
joakim.arndorw@swecon.com

Fredrik Rigö, chef marknadskommunikation, Swecon Anläggningsmaskiner
fredrik.rigo@swecon.com

Lantmännens pressavdelning
press@lantmannen.com

Om Kewab Rental
Kewab Rental, med huvudkontor i Karlstad, är ett av Sveriges största uthyrningsföretag av stora entreprenadmaskiner utan förare. 2021 omsatte bolaget 88 MSEK. För mer information www.kewabrental.se

Om Swecon Anläggningsmaskiner
Swecon Anläggningsmaskiner AB ägs av Lantmännen och är återförsäljare av Volvo Construction Equipment i Sverige. Sweconkoncernen finns även representerad i de baltiska länderna samt delar av Tyskland. Med cirka 600 anställda och 34 serviceplatser i landet kan Swecon erbjuda dig ett komplett sortiment av anläggningsmaskiner, utrustning, reservdelar, service och support. Hos oss kan du också få hjälp med förmånlig finansiering vid köp av en Volvo anläggningsmaskin - allt under ett tak. Swecon Anläggningsmaskiner AB omsätter cirka 4,2 miljarder kr (2021). Läs gärna mer på www.swecon.se

Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 19 000 svenska lantbrukare, har 10 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter 48 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Bonjour, Kungsörnen, GoGreen, Gooh, FINN CRISP, Korvbrödsbagarn och Hatting. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se.