Vem har rätt att veta var jag befinner mig?

Report this content

LociLoci, Facebook och Foursquare – de digitala tjänsterna som berättar var du, dina vänner och din familj befinner sig blir allt fler. Nyttorna med geografiska positioneringstjänster är många. Men reser också frågor ur ett integritetsperspektiv. Finns det gränser för hur synliga vi bör vara? Under en timme i Almedalen diskuteras frågan av politiker, bloggare och andra debattörer. Arrangör är Lantmäteriet.

Lantmäteriet är den främsta experten vad gäller geografisk information om Sverige. Som myndighet har man sedan 1628 haft till uppgift att kartlägga landet. Ett uppdrag som alltid har krävt noggrannhet och precision.

– Numera jobbar vi nästan helt digitalt, säger Lantmäteriets generaldirektör Bengt Kjellson och tillägger att många platstjänster i Sverige bygger på Lantmäteriets geodata. Exempelvis använder företag som Eniro, Hitta och Google Lantmäteriets data i sina söktjänster.

Mobilernas GPS-funktioner i kombination med webbens snabba tjänsteutveckling har gjort att utbudet av positioneringstjänster har ökat. För de allra flesta, gör dessa tjänster livet lite enklare och roligare. Men för vissa innebär de problem: tjänsterna kan bli verktyg vid stalking och andra integritetskränkningar. Rädda Barnens Agneta Larsson är en av dem som höjer ett varnande finger: ”Det får inte bli ett sätt att spionera på sina barn” säger hon.

Samtalet om geopositioneringens kort- och långsiktiga effekter är något som Lantmäteriet tror bör föras. Under Almedalsveckan anordnar Lantmäteriet därför ett timslångt samtal på temat, där ett antal profilerade debattörer och tänkare får resonera kring frågan ur en mängd perspektiv.

– Det här är en framtidsfråga av relevans för såväl individ som samhälle, menar Bengt Kjellson. Och därmed sträcker den sig långt utanför vår myndighet. Det ska bli mycket intressant att höra panelens tankar!

Paneldeltagare utöver generaldirektör Bengt Kjellson är historikern Rasmus Fleischer, riksdagsledamoten Fredrick Federley (C), Google Earth-debattören Stefan Geens och expertbloggaren Maria Hägglöf. Moderator är Sakine Madon, Newsmill.

Seminariet ”Vem har rätt att veta var jag befinner mig? Om geografiska positioneringstjänster i framtiden” är öppen för allmänheten och äger rum på Gotlands Museum i Visby tisdagen den 3 juli klockan 15.00-16.15.

För ytterligare frågor kontakta:

Anette Norberg Sandström, Kommunikationsdirektör Lantmäteriet

mobil: 070 7588680