Hanna Ljungberg inviger Sveriges första fotbollsvägg i Luleå

Report this content

På lördag inviger fotbollsproffset Hanna Ljungberg Luleås interaktiva fotbollsvägg. Invigningen sker i samband med evenemanget ”Luleå i nytt ljus” och innebär att kommunens blir först i Sverige med den interaktiva fotbollsväggen, Sutu. Fotbollsväggen mäter 3x4 meter och erbjuder olika interaktiva fotbollsspel, såsom teknik- och hastighetsspel. Sutu är tillverkad av Lappset och tanken bakom den nya interaktiva leken är att locka barn och ungdomar till mer aktivitet utomhus.

Lördagen den 2 november arrangerar kommunen ett ungdomsevent på nyinvigda Södra Hamnplan i centrala Luleå. På agendan finns Hanna Ljungberg som visar hur man spelar Sutu, en DJ som spelar clubmusik, breakdanceshow och ett ballonguppsläpp av 750 heliumballonger.

Luleås nya satsning på fotbollsväggen Sutu går i linje med kommunens önskan om att skapa aktivitet och innehåll på offentliga platser runt om i kommunen. Planen är att Sutu efter Ljusfestivalen ska ställas upp i den nya stadsdelsparken Björkskatan.

– Vi pratar mycket om att fylla kommunens mötesplatser med innehåll och fotbollsväggen är den typ av nytänkande vi vill ha. Det är såklart extra roligt att vi dessutom blir först i Sverige med denna interaktiva produkt. När Lappset premiärvisade Sutu på Parkmässan i höstas var intresset enormt så vi är övertygade om att den kommer göra succé här i Luleå. Och det faktum att väggen lyser i olika färger gör att den passar väldigt bra på ljusfestivalen, säger Michael Öhman, chef för Park och natur på Luleå kommun.

Om fotbollsväggen Sutu

Sutu, är en cirka 2 decimeter lysande tjock vägg med inbyggda stötsensorer som reagerar när man sparkar eller slänger en boll mot den. Väggen är extremt stöttålig och gjord i samma material som polisens skyddssköldar. På en display kan spelaren välja mellan olika fotbollsspel. Bland spelen finns exempelvis ett hastighetsspel där man ska skjuta så hårt som möjligt och Sutu mäter hastigheten i skottet. Vidare finns teknikspel där man ska pricka en viss ruta eller försöka träffa alla rutor på väggen. Via en 3G-uppkoppling mot internet kan barn och ungdomar runt om i världen tävla mot varandra i fotbollsspel på olika Sutus runt om i världen.

– Tanken bakom dessa nya interaktiva lekprodukter är att möta dagens barn och ungdomar på deras planhalva. Dagens ungdom spenderar många timmar varje vecka inomhus framför dataspel, internet och TV. Lappset vill med ny teknik och nytänkande locka dessa barn och ungdomar till mer aktivitet utomhus, säger Katja Skånér Marknadschef på Lappset.

Bilder på Sutu finns att ladda ner här: Klicka här för bilder och film på Sutu

Invigning av Sutu med Hanna Ljungberg:

När: Lördagen den 2 november kl 17:30-21

Var: Södrahamnplan

Eva Sundgren
Kommunikatör, Luleå kommun
Mejl: eva.sundgren@tekn.lulea.se

Katja Skånér, Marknadschef Lappset Sweden AB

katja.skaner@lappset.com

Lappset Group är en av världens ledande tillverkare av lekplats-park och träningsutrustning. I produktutbudet  finns aktivitetsutrustning för såväl barn som vuxna och äldre. Våra lekplatser, utegym, seniorgym och parkrprodukter skapar glädje för miljoner människor i fler än 40 länder. Tillverkningen av parkutrustning sker i Enköping, där även Lappset Swedens har sitt kontor. Moderbolaget Lappset Group ligger i Rovaniemi, vid polcirkeln i Finland. Läs mer på www.lappset.se

Taggar:

Snabbfakta