Lekolar blir återförsäljare av Lappsets lekplatsutrustning

Report this content

Lappset Sweden stärker sin närvaro på förskolor och skolor. Detta genom ett återförsäljaravtal med den nordiska koncernen Lekolar, som bland annat säljer pedagogiskt material och möbler till ovannämnda målgrupper. Samarbetet innebär att Lekolar blir återförsäljare av Lappsets lek-, sport- och parksortiment i Sverige.  Avtalet träder i kraft den 18 juni, Lappset uppskattar avtalets värde till 30 miljoner inom en femårsperiod.

Lekolar är Nordens ledande leverantör av utbildningsmaterial, möbler, leksaker, förbrukningsartiklar och pysselmaterial till förskolor och grundskolor. Huvudkontoret finns i Osby i södra Sverige, och försäljningskontor finns i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Företaget omsätter ca 900 miljoner kronor. Företaget har drygt 300 medarbetare, varav ca 55 personer arbetar i den svenska säljverksamheten.

- Att vi breddar vårt produktsortiment till att omfatta lekplatsutrustning gör att vi nu kan erbjuda förskolor och skolor en konkurrenskraftig helhetslösning för såväl inomhus- som utomhusmiljö. På så vis stärker avtalet med Lappset vår marknadsposition ytterligare, säger Fredrik Asplund, koncernchef på Lekolar.

Lappset Sweden säljer lekpark-, sport och parkutrustning i Sverige sedan 40 år tillbaka. Lappsets huvudkontor ligger i Enköping, där företaget även har sin parkmöbelfabrik för tillverkning och export av parkmöbler inom Skandinavien.

- Avtalet med Lekolar innebär att vi stärker vår närvaro på förskolor och skolor avsevärt. Vi har stora förväntningar på samarbetet som vi ser som strategiskt och ett sätt att stärka oss gentemot våra konkurrenter, säger Sören Silén, VD Lappset Sweden.

För mer information:

Fredrik Asplund

Koncernchef Lekolar

Mejl: fredrik.asplund@lekolar.com

Sören Silén

VD Lappset Sweden

Mejl: soren.silen@lappset.com

Om Lappset

Lappset Group är en av världens ledande tillverkare av lekplats-park och träningsutrustning. I produktutbudet  finns aktivitetsutrustning för såväl barn som vuxna och äldre. Våra lekplatser, utegym, seniorgym och parkrprodukter skapar glädje för miljoner människor i fler än 40 länder. Tillverkningen av parkutrustning sker i Enköping, där även Lappset Swedens har sitt kontor. Moderbolaget Lappset Group ligger i Rovaniemi, vid polcirkeln i Finland. Läs mer på www.lappset.se

Om Lekolar

Lekolar, som ägs av 3i, är Nordens ledande leverantör av utbildningsmaterial, möbler, leksaker, förbrukningsartiklar och pysselmaterial till förskolor och grundskolor. Lekolar har marknadens största sortiment, med omkring 20 000 utvalda produkter, som omfattar både märkesprodukter och företagets egna produkter. Lekolar är verksamt i Norge, Danmark, Finland och Sverige. Huvudkontoret finns i Osby i södra Sverige och koncernen har ett eget inköpskontor i Shanghai, Kina. Företaget har cirka 300 anställda.

Taggar: