Erlaskolan i Falun får alla rätt av Skolinspektionen

Beslutet från Skolinspektionen visar att ännu en Erlaskola fått högsta betyg. Den här gången är det Erlaskolan i Falun som får noll anmärkningar. De uppfyller därmed alla krav inom de områden som ingick i Skolinspektionens granskning.

– Det viktigaste för oss har varit, och fortsätter att vara, att skapa en bra skola där eleverna känner sig trygga. Att Skolinspektionen gav oss noll anmärkningar är ett bevis på att vi är på rätt väg; att vi utvecklar vår skola och skapar bättre resultat för våra elever. Det är extra glädjande nu när vi står inför att expandera verksamheten, redan till hösten.

Så säger rektor Karin Stål Lindvall efter beskedet om att Skolinspektionen gett Erlaskolan i Falun noll anmärkningar, det vill säga inga fel och alla rätt, efter en inspektion tidigare i vår.

Uppfyller alla krav
Erlaskolan i Falun uppfyller därmed alla krav Skolinspektionen ställer när det gäller undervisning och lärande, trygghet och studiero, samt styrning och utveckling av verksamheten.

– Nu kommer vi jobba vidare med det systematiska arbete vi påbörjade vid skolstarten i höstas, berättar Karin.

Det arbetet innefattar bland annat att fortsätta stärka gemenskapen mellan alla på skolan. Det gör man genom till exempel fler gemensamma aktiviteter mellan åldrarna.

Engagerad personal
– En stor anledning till att vi lyckats så bra beror på vår personal. De har ett fantastiskt engagemang och en vilja att vara med och skapa en riktigt bra skola. Det är ju för våra elever vi gör detta, avslutar Karin.

Tidigare har Skolinspektionen bedömt att även Erlaskolan i Katrineholm samt Erlaskolan Östra och Södra i Norrköping uppfyller kraven inom de områden som granskades.

Kontakt vid frågor

Karin Stål Lindvall, rektor på Erlaskolan i Falun
mobil: 0766-27 43 69
karin.stal.lindvall@erlaskolan.se

Johan Skofteröd, tf grundskolechef för Erlaskolan
mobil: 0766-27 43 83
johan.skofterod@erlaskolan.se

På Erlaskolan utvecklar vi varje elevs lärprocess med hjälp av modern teknik och hälsa i kombination med teamarbete. Här skapar våra medarbetare varje dag mer och bättre skola för alla våra elever. Erlaskolan är en del av Lärande i Sverige AB, en av de största aktörerna på friskolemarknaden. Vår första Erlaskolan startades 2011 och finns idag på ett antal orter i Mellansverige.