Fantastisk framgång för Realgymnasiet i Lund

Efter Skolinspektionens senaste granskning står det klart att Realgymnasiet i Lund har gått från 22 förelägganden till en anmärkning på mindre än ett år. – En enorm framgång, säger gymnasiechef Per-Erik Lorentzon.

– Det känns helt euforiskt, säger rektor Andreas Berntsen när han nås av beskedet. Vi har jobbat systematiskt och kvalitativt med de utmaningar vi har haft. Skolledning, personal och elever har hela tiden varit övertygade om att vi ska lyckas bedriva en bra skola för våra elever och det är nu oerhört skönt att även få en bekräftelse från Skolinspektionen på att arbetet har gett resultat – och det på mindre än ett år!

Ett stort engagemang från både elever och personal har gjort det här fantastiska resultatet möjligt. Skolan har det senaste året genomfört ett intensivt och målinriktat förbättringsarbete och resultatet talar för sig själv – från 22 förelägganden till en anmärkning (mindre allvarlig brist) på mindre än ett år.

– Det här är en enorm framgång för Realgymnasiet i Lund och lite av en revansch för skolan. Under hela året har vi jobbat målinriktat och systematiskt för att få den kvalitativa utbildning vi vill ha. Skolinspektionens beslut är ett kvitto på att vi nu har nått vårt mål. Jag är oerhört stolt och imponerad över personalens och elevernas arbete under året säger Per-Erik Lorentzon, gymnasiechef för Realgymnasiet.

Efter att Skolinspektionen nu är färdiga med sin granskning är det totalt 12 av 13 Realgymnasier som har fått noll förelägganden.

Realgymnasiet är en skola med fokus på teamarbete och nära samarbete med branschen. Här skapar våra medarbetare varje dag mer och bättre skola för alla våra elever. Realgymnasiet är en del av Lärande i Sverige AB, en av de största aktörerna på friskolemarknaden. Vi startade det första Realgymnasiet 2003 och finns idag på ett flertal orter i landet, från norr till söder.