Fem skolor av fem utan anmärkning i Skolinspektionens granskning

Skolinspektionen har nu publicerat besluten från tillsynen av Realgymnasiet i Stockholm, Sundsvall och Linköping samt Erlaskolorna Östra och Södra i Norrköping. Samtliga skolor uppfyller alla krav inom de områden som ingick i granskningen.

- Skolinspektionens granskning visar att vi satsar rätt inför framtiden. Att i stort sett alla elever som går ut Erlaskolan är behöriga till gymnasiet visar att de får bra förutsättningar att lyckas i framtiden, säger Johan Skofteröd, ansvarig för Erlaskolorna.

- Vårt nära samarbete med branscher och att vi erbjuder alla elever behörighet till högskolan är en viktig del av vårt framgångskoncept, säger Per-Erik Lorentzon, gymnasiechef för Realgymnasiet.

Realgymnasiet startades 2003 av Lärande i Sverige AB och finns idag på 13 orter i Sverige. Vid Realgymnasiet ges yrkesutbildningarna Djurvård, Djurpark, Häst, Hund, Natur och Friluftsliv, Turism och resor, Äventyrsturism, Frisör, Stylist och IT samt de teoretiska utbildningarna Teknik och Estet-media. Konceptet bygger på ett nära samarbete med de branscher som är kopplade till varje utbildning. Skolan har även ett system med mentorer som coachar eleven genom hela utbildningen.

Erlaskolorna startades 2011 av Lärande i Sverige AB och är idag fyra stycken fördelade på Norrköping, Katrineholm och Falun. Erlaskolan koncept bygger på forskningsbaserad pedagogik och ett helhetstänkande inom entreprenöriellt lärande, modern teknik och hälsa. Kreativitet och reflektion har en given plats på skolan.

Besluten går att läsa på Skolinspektionens webbsida:

För frågor:

Stina Nordström, utvecklings- och kvalitetsansvarig, Realgymnasiet
0733-517727

Johan Skofteröd, tf grundskolechef Erlaskolan
0766-274383

Lärande i Sverige AB är en av Sveriges största aktörer inom friskolemarknaden. Här arbetar våra medarbetare på Realgymnasiet och grundskolan Erlaskolan med att varje dag skapa mer och bättre skola för alla våra elever.