Ingen start av Erlaskolan i Gävle 2014

Erlaskolan kommer inte att starta i Gävle hösten 2014. Orsakerna är framför allt det sena beslutet från Skolinspektionen och det omfattande arbete som krävs för att bygga om lokalerna.
- Vi vill bedriva skola i en miljö där vi kan garantera hög kvalitet, och där både elever och lärare kan trivas och utvecklas, säger Jeanette Wilén, grundskolechef.

Fristående skolor måste ansöka hos Skolinspektionen om att få starta skola. Ett tillstånd innebär att skolan måste starta senast i augusti nästkommande år. I december fick Lärande i Sverige AB, som driver Erlaskolan, det tillstånd som krävs för att kunna starta Erlaskolan i Gävle 2014. Detta besked kom sent efter att ansökan först fått avslag och därefter överklagats av Lärande i Sverige AB.

Under januari och februari månad har ett intensivt arbete pågått för att kunna starta en ny skola i augusti. Möjligheterna att anpassa lokalerna har utretts i samverkan med fastighetsägaren med målet att skapa en modern grundskola med plats för såväl lek som kreativitet och samarbete.

Detta arbete har nu avslutas eftersom vi bedömer att vi inte kommer hinna färdigställa skolan under de få månader som kvarstår innan det nya läsåret startar.

- Det är tråkigt att vi nu måste lämna detta besked. Vi har mötts av ett stort intresse hos gävleborna, och vi har arbetat hårt för att kunna starta, säger Jeanette Wilén, grundskolechef Erlaskolan.

Idag har Lärande i Sverige AB meddelat vårdnadshavarna till de barn som redan står i kö till den planerade Erlaskolan om att det inte blir en start till hösten 2014.

- Vi har idag skickat ett mail till alla de som visat sitt intresse för Erlaskolan där vi förklarar bakgrunden till det beslut vi fattat. Jag inser att vi gör många besvikna, men jag hoppas att alla förstår att det för oss handlar om att ta ansvar och att enbart starta skolor som håller hög kvalitet för såväl elever som medarbetare. Vi vill skapa mer och bättre skola för fler – på lång sikt och med hög kvalitet för så många barn som möjligt.

Drömmen om Erlaskolan i Gävle lever vidare. Lärande i Sverige AB har ansökt om att få starta Erlaskolan inför hösten 2015.

- Eftersom vi får tillstånd för endast ett år i taget, har vi lämnat in en ny ansökan för att kunna starta i Gävle 2015. Drömmen om att få starta Erlaskolan i Gävle lever i allra högsta grad, avslutar Jeanette Wilén.

Jeanette Wilén
Grundskolechef
Lärande i Sverige AB
Tel: 070-845 70 67

Helena Karlsson
Lärande i Sverige AB
Tel: 0766-27 40 66

Erlaskolan är en del av Lärande i Sverige AB, ett av Sveriges snabbast växande företag och tillhör de största aktörerna inom friskolemarknaden. Vår mission är att ge så många barn och ungdomar som möjligt de bästa förutsättningarna att utvecklas och lyckas under skoltiden och i framtiden. 2003 startade vi vårt första gymnasium och idag finns Realgymnasiet på 13 orter i Sverige.  Vår första grundskola, Erlaskolan, startade vi i Norrköping 2011, och vi finns idag med två skolor i Norrköping och en i Katrineholm.