Jimmy Jansson inviger Realgymnasiets nya hund- och djuravdelning

Kommunstyrelsens ordförande, Jimmy Jansson, invigningstalar och klipper bandet när Realgymnasiet tisdagen den 9 oktober kl. 18.00 – 18.45 inviger sin alldeles nya hund- och djuravdelning.

Eleverna som utbildar sig på naturbruksprogrammet Hund och Djurvård jublar. Eleverna på Hund får nu möjlighet att ta med sig sina egna hundar på utbildningen då hundavdelningen innehåller både boxar, en appellplan och ett trimningsrum där eleverna bland annat kommer att kunna träna hundtrim.  På djuravdelningen flyttar olika fågelarter, råttor, kaniner, marsvin, sköldpaddor, ormar, kackerlackor, leopardgeckos, skäggagamer, fiskar och grodor och andra arter in till djurvårdselevernas förtjusning.

– Det här har vi längtat efter! Vi får en massa häftiga djur som vi kommer att kunna arbeta med säger Marie Källinger som går 3:e året på Realgymnasiets djurvårdsutbildning. Jag utbildar mig för att bli djurvårdare och vill arbeta i djurpark eller i djuraffär efter gymnasiet.

Angelica Kard som går hundutbildningen och funderar på att starta eget hunddagis efter studenten är nöjd med att hon nu kommer att kunna ta med sin egen hund till skolan och arbeta med på utbildningen.
– Vi jobbar med våra hundar på profiltimmarna men vi får inte ha med oss hundarna in på andra lektioner som matte och svenska och så, men då kan de ju vara på vår nya hundavdelning berättar Angelica.

– Tidigare har eleverna haft sina profildagar på Parken Zoo berättar Annika Kjellemar, rektor på Realgymnasiet i Eskilstuna. Men saknaden av djur på skolan har varit stor och för att uppfylla elevernas önskemål så bygger vi nu ut med en hund- och djuravdelning. Fördelarna är att eleverna kan vara kvar på skolan på sina profildagar och även ha ansvar för djuren övriga dagar i veckan. Det gör att de blir mer involverade och får djupare kunskaper om hur man tar hand om olika djurarter. Vi fortsätter samarbetet med Parken Zoo som kommer att ha vissa kurser avslutar Annika Kjellemar.

På invigningen medverkar förutom kommunstyrelsens ordförande, även Realgymnasiets elever och lärare. Föräldrar, nära och kära, vänner samt blivande elever och deras föräldrar hälsas välkomna att delta på invigningen.

Vi hälsar även dig som journalist välkommen!

När: Tisdag den 9 oktober kl. 18.00 – 18.45 Var: Realgymnasiet, Gamla Tullgatan 2, 632 20 Eskilstuna

Realgymnasiet i Eskilstuna startade sin djurvårdsutbildning ht 2010 och hundutbildningen ht 2011. Just nu har vi 44 djurvårdselever och 17 elever på hundutbildningen.

4 st bilder bifogas via Wetransfer.com. Se bilagan.

För mera information kontakta:

Annika Kjellemar, rektor Realgymnasiet Eskilstuna, tel. 0766-47 20 02

Ytterligare information om Realgymnasiet och våra utbildningar finns på www.realgymnasiet.se och www.larande.se

Lärande i Sverige AB är ledande när det gäller utbildningar inom naturbruk och driver Realgymnasiet på 14 orter i Sverige. Det som skiljer Realgymnasiet från andra naturbruksutbildningar är att vi finns mitt i city och samarbetar mycket nära med branschen. På så vis skapar vi utbildningar som håller en hög kvalitet och som ger eleverna värdefulla kontakter för framtiden. Vi lägger stor vikt vid att eleverna utvecklas både kunskapsmässigt och personligt. Realgymnasiet erbjuder naturbruksutbildningar inom Hästhållning, Hund, Djurvård, Djurpark och Natur- och äventyrsguide. Vi har även Hantverksprogrammet med utbildning till Hår- och Makeupstylist, Teknikprogrammet samt utbildning till IT-tekniker. Utbudet varierar på orterna. Förutom gymnasieverksamhet bedriver företaget också grundskoleverksamhet i form av Erlaskolan som startade 2011 och idag finns med tre skolor på två orter i Sverige.