Lärare på Erlaskolan i Norrköping tilldelas Almis entreprenörskapspris

Idag är det fest med tårta och blommor på Erlaskolan Östra i Norrköping. Sophie Thornestedt, lärare på Erlaskolan Östra, har fått ta emot Almis årliga entreprenörskapspris; Framtidslotsen, för sitt och sina kollegors arbete med entreprenörskap på Erlaskolan.  Nomineringen och att utse vinnaren sker i samarbete mellan Almi och Framtidsfrön.

Motiveringen till priset lyder:
Sophie Thornestedt har tillsammans med sina kollegor och elever på Erlaskolan i Norrköping byggt upp en verksamhet som tar avstamp i entreprenörskap och entreprenöriellt lärande. Detta visade de bland annat i temat ”Erlaskolan real life”, elevers deltagande i mässor och i arbetet med att välkomna nya kollegor. I sitt förhållningssätt visar Sophie och Erlaskolan framtidstro och att ingenting är omöjligt. De är en förebild för hur skolan ska forma sin verksamhet efter sina elever och deras förmågor.

– Det här känns fantastiskt roligt och jag är oerhört tacksam över priset. Vi samarbetar i team och det är lika mycket mina kollegor och våra elever som bidragit till att vi fått det här fina priset. Att arbeta med entreprenöriellt lärande är så utvecklande och motiverande för både eleverna och för oss lärare så har man väl börjat arbeta så här så går det inte att sluta, säger Sophie Thornestedt.

Priset består av en statyett och 10 000 kr i stipendium.

Sophie Thornestedt, lärare Erlaskolan Norrköping Östra, 0702 – 17 51 22

Stefan Nemeth, rektor Erlaskolan Norrköping Östra, 0721 – 78 73 05

www.erlaskolan.se och www.larande.se

Erlaskolan drivs av Lärande i Sverige AB, ett av Sveriges snabbast växande utbildningsföretag. Erlaskolan finns idag med tre skolor på två orter men kommer hösten 2013 att lansera skolor på flera orter i Sverige. Förutom grundskoleverksamhet driver Lärande i Sverige AB också Realgymnasiet som startade 2003 och idag finns på 14 orter i Sverige.