Matthias Trygg - ny VD på Lärande

Den 3:e september tillträder Matthias Trygg tjänsten som VD för Lärande i Sverige AB – ett av Sveriges snabbast växande utbildningsföretag med huvudkontor i Norrköping. Lärandes mission är att ge så många barn och ungdomar som möjligt de bästa förutsättningarna att utvecklas och lyckas under skoltiden – och i framtiden.

Matthias Trygg kommer närmast från egen verksamhet och har mångårig erfarenhet från lednings- och styrelsearbete. Han har innehaft ledande roller bl.a. som VD för Ericsson Business Consulting, Netadmin Systems och Motorola och är engagerad i flera styrelser bl. a som ordförande för Norrköpings Science Park.

- Lärande har sedan 2003 vuxit snabbt och idag finns vi med Realgymnasiet på 14 orter . 2011 startade vi Erlaskolan och finns nu med två skolor i Norrköping och en i Katrineholm. Under nästa år fortsätter vi att utveckla Realgymnasiet och att etablera Erlaskolan på flera orter och det känns väldigt bra att få med Matthias och hans erfarenhet i det arbetet säger Jan Vikström, grundare och huvudägare av Lärande i Sverige AB.

- Det ska bli intressant att få vara en del av teamet i den fortsatta utvecklingen av den unika position som Realgymnasiet och Erlaskolan har säger Matthias Trygg. Jag tilltalas av Lärandes pedagogiska koncept och kärnvärden; trygghet, team, utveckling och framgång. Det leder till både personlig och kunskapsmässig utveckling. Vi kommer även i fortsättningen att återinvestera eventuella vinstmedel i verksamheten. Det skapar kvalitét och tryggar verksamheten även för framtiden avslutar Matthias Trygg.

Margita Edström, som i rollen som VD mellan 2007 – 2012 har drivit utvecklingen av företaget, kvarstår som delägare och kommer framöver att arbeta som HR-chef.

Jan Vikström, ägare och grundare, Lärande i Sverige AB, tel 0708-264250

Matthias Trygg, tillträdande VD, 0705-230360

Margita Edström, avgående VD, 0703-194599

Lärande i Sverige AB startade gymnasieutbildning 2003 och finns idag med Realgymnasiet på 14 orter i Sverige. Vi är ledande när det gäller gymnasieutbildningar inom naturbruk där vi genom ett tätt samarbete med branschen skapar utbildningar med hög kvalitet - utbildningar som ger våra elever värdefulla kontakter för framtiden. Förutom gymnasieverksamhet bedriver Lärande också grundskoleverksamhet och startade den första Erlaskolan 2011. Vi finns idag med tre Erlaskolor på två orter.