Realgymnasiet i Stockholm fick toppbetyg av skolinspektionen

Under 2012 granskade Skolinspektionen 256 gymnasieskolor. Realgymnasiet i Stockholm var en av totalt fyra skolor som passerade helt utan anmärkning.

Skolinspektionen genomför regelbundet tillsyn av alla skolor i samtliga kommuner i landet. Tillsynen inriktas mot fyra huvudområden: elevernas utveckling mot målen, ledning och utveckling av utbildningen, enskild elevs rätt samt för fristående skolor särskilda krav för enskilda huvudmän. Under 2012 granskade Skolinspektionen 256 gymnasieskolor, däribland Realgymnasiet i Stockholm som drivs av huvudmannen Lärande i Sverige AB. Av de 256 skolor som inspekterades passerade fyra skolor, däribland Realgymnasiet i Stockholm, helt utan anmärkning.

– Jag är givetvis mycket nöjd med den verksamhet vi bedriver och är glad att Skolinspektionen i sin omfattande granskning gett oss toppbetyg. Det är ett viktigt kvitto på att vi gör rätt saker och att det ger goda resultat för våra elever, säger Johan Skofteröd, rektor på Realgymnasiet i Stockholm.

I Skolinspektionens helhetsbedömning noteras att Realgymnasiet i Stockholm befinner sig över genomsnittet vad gäller elevernas kunskapsresultat, såväl i nationell som i kommunal jämförelse. Vidare beskriver Skolinspektionen i sin rapport att skolans rektor bedriver ett systematiskt kvalitetsarbete där resultatuppföljningar och utvärderingar används för att utveckla verksamheten och förbättra resultaten, på såväl skolövergripande nivå som på programlags- och ämneslagsnivå.

Skolinspektionen ser också att skolan har rutiner för elevhälsoarbetet, att elever i behov av särskilt stöd erbjuds adekvata stödinsatser och att skolan som helhet upplevs som trygg.

– Trots att vi inte fick några anmärkningar från Skolinspektionen har vi självklart flera områden som vi nu vill utveckla vidare. Bland annat kommer vi att arbeta mer intensivt med den formativa bedömningen framöver i syfte att ytterligare öka elevernas måluppfyllelse, avslutar Johan.

Johan Skofteröd, rektor Realgymnasiet i Stockholm
E-post: johan.stofterod@realgymnasiet.se