Realgymnasiet lanserar Äventyrsturism

Idag lanserar Realgymnasiet den nya utbildningen Äventyrsturism på 11 av sina 14 skolor över landet. Man har sedan tidigare utbildningen Natur- och äventyrsguide men har nu uppdaterat och stärkt innehållet i utbildningen som nu byter namn till Äventyrsturism. Eleverna på den nya yrkesutbildningen blir certifierade reseledare via STS Alpresor och kommer att genomgå ett stort antal äventyrskurser och få prova på ett brett spann av äventyrssporter. Dessutom erbjuds de möjligheten att läsa särskild högskolebehörighet.

Ledorden för den nya yrkesutbildningen är ledarskap, entreprenörskap och turism. Utbildningen bedrivs i nära samarbete med branschen och näringslivet och innehåller kurser ifrån bland annat Svenska kanotförbundet, Svenska klätterförbundet, Friluftsfrämjandet och Fjällsäkerhetsrådet. Realgymnasiet är som enda gymnasieskola medlem i SFU – föreningen för svenska fjälledarutbildare.

Realgymnasiet har etablerat ett unikt samarbete med STS Alpresor vilket bland annat innebär att eleverna i årskurs 3 genomgår en reseledarutbildning som resulterar i ett reseledarcertifikat från STS Alpresor. Den välrenommerade reseledarutbildningen och certifikatet gör eleverna anställningsbara hos de flesta aktörer inom resebranschen, direkt efter avslutad utbildning. Redan under årskurs 1 åker eleverna med STS Alpresor på en veckolång, äventyrlig utbildningsvecka i Österrike.

– Genom samarbetet med STS Alpresor har vi nu en utbildning som ger eleverna de bästa förutsättningarna att skapa sig en framtid i en bransch som årligen sysselsätter 75 000 personer säger Joel Karlsson, lärare och programansvarig för utbildningen Äventyrsturism.

Realgymnasiet har i sitt utvecklingsarbete fokuserat på att erbjuda eleverna möjligheten att läsa till särskild högskolebehörighet, vilket ger dem många olika framtidsmöjligheter. Utbildningen ger alltså både en yrkesexamen och behörighet till vidare studier vilket är ett extra plus i kanten för de äventyrsintresserade ungdomar som väntas söka till utbildningen.

– Vi är mycket stolta över att kunna erbjuda våra elever en utbildning med det bästa ur två världar, både yrkesexamen och särskild högskolebehörighet säger Per-Erik Lorentzon, gymnasiechef för Realgymnasiet.

Per-Erik Lorentzon, gymnasiechef Realgymnasiet, tel. 0708 – 60 00 34
Joel Karlsson, programansvarig för Äventyrsturism, tel. 0766-47 20 12 eller 018-480 10 85

Ytterligare information om Realgymnasiet och våra utbildningar finns på www.realgymnasiet.se  och www.larande.se

Vi finns också på www.facebook.com/realgymnasiet , på www.instagram.com/realgymnasiet och på www.twitter.com/realgymnasiet.
Du är även välkommen att besöka vårt pressrum på www.cisionwire.se/larande

Lärande i Sverige AB driver Realgymnasiet på 14 orter i Sverige. Vi samarbetar mycket nära med branschen och finns mitt i city. På så vis skapar vi utbildningar som håller en hög kvalitet och som ger eleverna värdefulla kontakter för framtiden. Vi lägger stor vikt vid att eleverna utvecklas både kunskapsmässigt och personligt. Realgymnasiet erbjuder NB-programmen: Hästhållning (ridning, trav och islandshäst), Hund, Djurvård, Djurpark och Äventyrsturism. Vi har även HV-programmet med utbildning till Hår- och Makeupstylist, Teknikprogrammet samt utbildning till IT-tekniker. Utbudet varierar på orterna. Förutom gymnasieverksamhet bedriver företaget också grundskoleverksamhet. Erlaskolan startade 2011 och finns idag med tre skolor på två orter i Sverige. Flera lanseras under 2013.