Realgymnasiet vill arbeta med terapihästar i Indien

Under oktober gör tre lärare och en elev en speciell resa till Intact special school i Indien. Skolan använder sig av terapihästar, något som är intressant för Realgymnasiets egen hästutbildning. Målet är att starta ett samarbete för att bland annat kunna erbjuda elever på Realgymnasiet praktikplatser i det miljardbefolkade landet.

I Indien driver stiftelsen INTACT, Integrated Action Trust, skolan Intact special school för barn med psykiska och fysiska funktionshinder.

Terapihästar används i undervisningen

- Det som är speciellt är att skolan använder sig av terapihästar i undervisningen, vilket naturligtvis är roligt för oss på Realgymnasiet med tanke på vår egen hästutbildning, berättar Evelyn Kyrk som är hästlärare på Realgymnasiet i Uppsala.

Den 18 oktober reser Evelyn tillsammans med två kollegor och eleven Rebecca Brending till skolan i Indien. Under två veckor kommer de undersöka möjligheterna att skapa ett samarbete med skolan för att till exempel kunna erbjuda praktik i form av APL, arbetsplatsförlagt lärande.

- Förutom att det ska bli en fantastisk upplevelse att bara få resa dit, är det spännande att få se hur en skola fungerar där, säger Rebecca.

Ska ta hand om hästarna

I första hand är tanken att APL-elever kommer sköta hästarna.

- Just nu har skolan två stycken hästar som de fått via sponsring. Och hästarna behöver förstås tas om hand och ridas ordentligt. Men som APL-elev förväntas man också hjälpa till med andra sysslor kring skolan, förklarar Evelyn.

Läs mer: http://bit.ly/1rgCBEo

Evelyn Kyrk
Evelyn.kyrk@realgymnasiet.se
Tel: 0738-51 77 30

Louise Hernander
Louise.hernander@realgymnasiet.se
Tel: 018-480 10 73

Lärande i Sverige AB driver Realgymnasiet på 13 orter i Sverige. Vi samarbetar nära branschen. På så vis skapar vi utbildningar som håller en hög kvalitet och som ger eleverna värdefulla kontakter för framtiden. Vi lägger stor vikt vid att eleverna utvecklas både kunskapsmässigt och personligt. Realgymnasiet erbjuder utbildningar inom djur, friuftsliv, turism, hantverk och digitalitet. Utbudet varierar på orterna. Förutom gymnasieverksamhet bedriver företaget också grundskolan Erlaskolan.