Realgymnasiets stylistelever stylar modeller inför visning

Det är bråda tider för de elever som utbildar sig till Hår- och makeupstylist på Realgymnasiet i Gävle. Eleverna i årskurs 2, kommer att styla modellerna inför den visning av bröllops- och festkläder som går av stapeln på scenen i Valbo köpcentrums galleria lördag den 9 februari.

Realgymnasiet arrangerar visningen i samarbete med flera lokala partners. Klockan 10.30 kommer eleverna att börja styla och göra avancerade, vackra håruppsättningar och trendig makeup på modellerna som sedan ska visa kreationer för bröllop och fest. Klockan 13.30 och kl 14.30 blir det två visningar på scenen utanför Gina Tricot.

– Det här är jättekul och förbereder oss inför den verklighet vi kommer att möta när vi har gått ut gymnasiet och ska jobba som hår- och makeupstylister. Det känns förstås extra kul att få jobba inför publik säger Lovisa Olsson som går andra året på Realgymnasiet i Gävle.

– Vi samarbetar med bland annat Studio Gimlin och Brixx och tillsammans ska vi se till att det här blir en inspirerande visning av både läckra festfrisyrer, snygg makeup och vackra bröllops- och festkläder berättar Anna Giljam Nilsson, som är rektor för Realgymnasiet i Gävle. Det är inspirerande för våra elever att få göra riktiga uppdrag och det är så vi hela tiden försöker jobba inom alla våra utbildningar på Realgymnasiet. Vi förbereder eleverna för arbetslivet genom att samarbeta nära med branschen säger Anna Giljam Nilsson.

Anna Giljam Nilsson, rektor på Realgymnasiet i Gävle, telefon 0766-472003

Ytterligare information om Realgymnasiet och våra utbildningar finns på www.realgymnasiet.se och www.larande.se.

Vi finns också på facebook, på instagram och på twitter. Du är även välkommen att besöka vårt pressrum.

Lärande i Sverige AB driver Realgymnasiet på 14 orter i Sverige. Vi samarbetar mycket nära med branschen och finns mitt i city. På så vis skapar vi utbildningar som håller en hög kvalitet och som ger eleverna värdefulla kontakter för framtiden. Vi lägger stor vikt vid att eleverna utvecklas både kunskapsmässigt och personligt. Realgymnasiet erbjuder NB-programmen: Hästhållning (ridning, trav och islandshäst), Hund, Djurvård, Djurpark och Äventyrsturism. Vi har även HV-programmet med utbildning till Hår- och Makeupstylist, Teknikprogrammet samt utbildning till IT-tekniker. Utbudet varierar på orterna. Förutom gymnasieverksamhet bedriver företaget också grundskoleverksamhet. Erlaskolan startade 2011 och finns idag med tre skolor på två orter i Sverige. Flera lanseras under 2013.