Samarbete ger internationell praktik för gymnasieelever

Torsdag den 28 februari kl 15.00 berättar Frida Rajaniemi, Cecilia Nilsson och Emilie Persson på Realgymnasiet i Malmö om sin praktiktid på Irland. De går alla i årskurs 3 på NB-programmet Häst – ridning och fick genom skolans internationella samarbete möjlighet att göra sin praktik utomlands. Praktikplatserna anordnades i samarbete med organisationen Equipeople och resan bekostades bland annat av EU-stipendier från Internationella programkontoret.

På Realgymnasiet i Malmö har man jobbat med internationella projekt i tre år. Inom ramen för ”Livslångt lärande” finns olika projekt för internationellt utbyte som finansieras via EU-pengar.

Frida, Cecilia och Emelie tillbringade tre veckor på Irland i september och oktober 2012. Frida Rajaniemi och Emelie Persson på en ridskola söder om Kilkenny och Cecilia Nilsson på Connemara hästuppfödning i Kildare söder om Dublin. På torsdag 28/2 klockan 15.00 berättar de om sina upplevelser vid en utvärdering av höstens utlandspraktik.

– Det finns många anledningar att praktisera utomlands. Man utvecklar sin engelska, får arbeta och lära sig om arbetslivet och man träffar nya människor. Det är erfarenheter man har stor nytta av i framtiden. Och det var jättevacker natur. Något jag och Emelie fick se när vi gick i två timmar till gården för att vi hade glömt en siffra i telefonnumret, berättar Frida Rajaniemi med glimten i ögat.

Realgymnasiet erbjuder också praktik på Island, Norge och Thailand och just nu är Simon Grahn och Iman Abu-Sharar, två elever på skolans Äventyrsturismutbildning, i Thailand och gör sin praktik inom dykning. Och den 3 mars åker Patricia Wiberg och Emma Lindgren, som båda går i årskurs 3 på skolans Hundutbildning, till Norge där de ska göra praktik på en kennel som föder upp American Akita.

– Att få möjlighet att tillbringa sin praktik utomlands är ett fantastiskt tillfälle för våra elever att både få prova på arbete inom den bransch där de sedan ska jobba, såväl som att få ta del av en annan kultur och få möjlighet att knyta nyttiga internationella kontakter säger Mats Wermelin, rektor på Realgymnasiet i både Malmö och Lund.

– Det är väldigt viktigt att arbeta med internationell praktik, internationella projekt och utbyten. Det understryks både i våra styrdokument och av det faktum att elever som gått ut gymnasiet förväntas klara sig i internationella sammanhang i arbetslivet och vidare studier. Vi vill verkligen ge våra elever den chansen avslutar Anna Hellström, internationell samordnare, på Realgymnasiet i både Malmö och Lund.

Anna Hellström, internationell samordnare, Realgymnasiet i Malmö och Lund, tel. 0766 - 27 40 58
Mats Wermelin, rektor Realgymnasiet i Malmö och Lund, tel. 0766 - 27 40 59

Ytterligare information om Realgymnasiet och våra utbildningar finns på www.realgymnasiet.se och www.larande.se.

Vi finns också på facebook, på instagram och på twitter. Du är även välkommen att besöka vårt pressrum.

Lärande i Sverige AB driver Realgymnasiet på 14 orter i Sverige. Vi samarbetar mycket nära med branschen och finns mitt i city. På så vis skapar vi utbildningar som håller en hög kvalitet och som ger eleverna värdefulla kontakter för framtiden. Vi lägger stor vikt vid att eleverna utvecklas både kunskapsmässigt och personligt. Realgymnasiet erbjuder NB-programmen: Hästhållning (ridning, trav och islandshäst), Hund, Djurvård, Djurpark och Äventyrsturism. Vi har även HV-programmet med utbildning till Hår- och Makeupstylist, Teknikprogrammet samt utbildning till IT-tekniker. Utbudet varierar på orterna. Förutom gymnasieverksamhet bedriver företaget också grundskoleverksamhet. Erlaskolan startade 2011 och finns idag med tre skolor på två orter i Sverige. Flera lanseras under 2013.