Stylistelever gör almanacka till förmån för barncancerfonden

Elever i årskurs 3 som utbildar sig till Hår- och makeupstylist på Realgymnasiet i Västerås har som projektarbete fått i uppdrag att göra en väggalmanacka. Eleverna har tagit fram almanackan där de stylat olika modeller med olika avancerade håruppsättningar och makeuper – en för varje månad. De har själva projektlett hela produktionen som förutom styling även omfattar fotografering, tryck, marknadsföring och försäljning.  Eleverna har kontaktat butiker i Västerås där de fått låna kläder att klä upp modellerna i.

– Det här är ett jättespännande och viktigt projekt. Vi har gjort allt från idé till färdig almanacka. Elever i årskurs 2, med foto som individuellt val, har fotograferat. Det känns jättebra att vi gör det för ett gott ändamål!  Överskottet av pengarna som vi får in från försäljningen av almanackan går direkt till Barncancerfonden berättar Evelina Westman, som går årskurs 3 på Realgymnasiet i Västerås.

Klassen kommer bland annat att stå på Erikslunds shoppingcenter den 1 december och Norbergs julmarknad den 2 december för att sälja almanackorna. Man kan även kontakta klassen via e-post för att köpa almanackan - real.almanackan@yahoo.se

För mera information kontakta:

Annica Avelin, rektor Realgymnasiet Västerås, tel. 0766-47 20 62 alt. 021-448 99 01

Ann-Sofie Paulsson, stylistlärare, Realgymnasiet Västerås, tel. 070-351 20 96

Ytterligare information om Realgymnasiet och våra utbildningar finns på www.realgymnasiet.se och www.larande.se

Lärande i Sverige AB är ett av Sveriges snabbast växande utbildningsföretag och driver Realgymnasiet på 14 orter i Sverige. Vi finns mitt i city och samarbetar mycket nära med branschen. På så vis skapar vi utbildningar som håller en hög kvalitet och som ger eleverna värdefulla kontakter för framtiden. Vi lägger stor vikt vid att eleverna utvecklas både kunskapsmässigt och personligt. Realgymnasiet erbjuder naturbruksutbildningar inom Hästhållning, Hund, Djurvård, Djurpark och Natur- och äventyrsguide. Vi har även Hantverksprogrammet med utbildning till Hår- och Makeupstylist, Teknikprogrammet samt utbildning till IT-tekniker. Utbudet varierar på orterna.

Förutom gymnasieverksamhet bedriver företaget också grundskoleverksamhet i form av Erlaskolan som startade 2011 och idag finns med tre skolor på två orter i Sverige. Flera planeras inför 2013.