Välkommen till Invigning av Realgymnasiets nya djuravdelning

Realgymnasiet i Nyköping inviger sin alldeles nya djuravdelning fredag den 26 oktober kl. 14.00 och Matthias Trygg, VD för Lärande i Sverige AB, inviger och klipper bandet.

Eleverna som utbildar sig på naturbruksprogrammet Djurvård jublar. På den helt nya djuravdelningen flyttar nämligen fiskar, groddjur, reptiler, fåglar och olika sorters pälsdjur in. Här kommer till exempel kaniner, marsvin, råttor, gerbiler och hamstrar att samsas med bland annat kameleonter, skäggagamer, geckoödlor och ormar.

– Det här har vi sett fram emot! Djurrummen gör att vi kan jobba praktiskt med många olika djur och det gör undervisningen ännu roligare. Jag gillar när man kan blanda teori och praktik berättar Andreas Schultes som går andra året på Djurvårsutbildningen.

– Vi har bra djurvårdslärare och att vi nu får en ny djuravdelning känns jättebra. Våra djur får det jättefint säger Linda Johansson som även hon går andra året på Realgymnasiet.

– Under förra läsåret hade vi endast ett fåtal djur berättar Anna Andbjer Persson som är djurvårdsansvarig och lärare på Realgymnasiet. Planeringen och jobbet med att ta fram den nya djuravdelningen har skett tillsammans med våra djurvårdselever. Vi hoppas också att så småningom kunna ha öppet för allmänheten vissa lördagar för att visa våra fina djur.

På djuravdelningen kommer eleverna att jobba med att utfodra djuren, hålla rent, visitera och studera deras beteenden men även lära sig könsbestämning och avel. De kommer också att få bygga olika miljöer och jobba med miljöberikning. Förebyggande hälso- och sjukvård och kunskap om olika djurarter är andra moment som ingår i utbildningen och att kunna reglera och kontrollera miljöstyrande system.

–        Mitt mål är att integrera djuravdelningen även i andra kurser som vi erbjuder på skolan. Vi kommer att jobba med praktiska delar i kurser som språk, idrott och hälsa, biologi, etologi och naturkunskap för att knyta ihop praktik och teori till en helhet berätta rektor Marita Encke-Dahlin.

På invigningen medverkar Realgymnasiets elever och lärare. Föräldrar, vänner samt blivande elever och deras föräldrar hälsas välkomna att delta på invigningen.

Vi hälsar dig som journalist välkommen!

När: Fredag 26 oktober kl.14.00 – ca 16.00   Var: Realgymnasiet, Västra Trädgårdsgatan 39, Nyköping.

Vi bjuder på tilltugg och något att dricka, därefter invigs avdelningen med bandklippning som följs av en rundvisning i djuranläggningen.

För mera information kontakta:

Marita Encke-Dahlin, rektor Realgymnasiet Nyköping, tel. 0766-47 20 18

Ytterligare information om Realgymnasiet och våra utbildningar finns på www.realgymnasiet.se och www.larande.se

Bilder bifogade.

Lärande i Sverige AB är ledande när det gäller utbildningar inom naturbruk och driver Realgymnasiet på 14 orter i Sverige. Det som skiljer Realgymnasiet från andra naturbruksutbildningar är att vi finns mitt i city och samarbetar mycket nära med branschen. På så vis skapar vi utbildningar som håller en hög kvalitet och som ger eleverna värdefulla kontakter för framtiden. Vi lägger stor vikt vid att eleverna utvecklas både kunskapsmässigt och personligt. Realgymnasiet erbjuder naturbruksutbildningar inom Hästhållning, Hund, Djurvård, Djurpark och Natur- och äventyrsguide. Vi har även Hantverksprogrammet med utbildning till Hår- och Makeupstylist, Teknikprogrammet samt utbildning till IT-tekniker. Utbudet varierar på orterna. Förutom gymnasieverksamhet bedriver företaget också grundskoleverksamhet i form av Erlaskolan som startade 2011 och idag finns med tre skolor på två orter i Sverige.