Åtta ledande politiker säger: "Den engagerade läraren gör skillnad"

Se samtalet om den engagerade läraren och vikten att få göra skillnad med Emma Henriksson, KD, Mikael Damberg, S, Birgitta Ohlsson, FP, Anna Kinberg Batra, M, och Gustav Fridolin (MP).

Under Skolans Dag på tisdagen anordande Lärarnas Riksförbund ett seminarium kring boken "Den engagerade läraren". Se seminariet i efterhand här.

Se Christer Isaksson som skrivit boken samtala med ledande politiker från fem riksdagspartier om deras skolgång och vad som kännetecknade de lärare som var bra. Han har även talat med några av politikernas lärare.

I boken blir det tydligt att inte ens för våra toppolitiker innebar inte skolan alltid en självklarhet. Även blivande toppolitiker kan känna sig utanför.
En av våra ledande politiker hade en plan för att ta sitt liv. En annan lärde sig stava först i gymnasiet. En minister var lycklig lottad - mamma kunde göra henne bäst i klassen.
En politiker kom från kunskapsskolan i Holland till en rörig miljö i Sverige. En av partiledarna såg ingen utmaning i skolan.

Läs mer om boken här.

Det röda tråden i bokens berättelser och den gemensamma nämnaren för de goda lärarna är att de visade stort engagemang. De som i boken berättar om sin skolgång är Hans Linde, V, Emma Henriksson, KD, Mikael Damberg, S, Anna-Karin Hatt, C, Birgitta Ohlsson, FP, Anna Kinberg Batra, M, Jimmie Åkesson, SD, och Gustav Fridolin, MP.

"Den engagerade läraren" är ett samarbete mellan Lärarnas Riksförbund och författaren Christer Isaksson
Bo Jansson, ordförande i LR har skrivit bokens förord.

Zoran Alagic, presschef Lärarnas Riksförbund,
zoran.alagic@lr.se, 070-262 27 00.