Bästa examensarbete 2019

Lärarnas Riksförbund delar idag ut priset för årets bästa examensarbete. Det sker på Lärarscenen under Bokmässan i Göteborg.

”Det är glädjande att få uppmärksamma årets bästa examensarbete. Det kan bli begynnelsen på ett yrkesliv som lärare på vetenskaplig grund. Ett bra examensarbete kan också ge viktig ny kunskap som är relevant för läraryrket. Detta vill vi uppmärksamma med vårt pris”, säger Sara Svanlund, Lärarnas Riksförbunds andre vice ordförande.

Prissumman är 10 000 kronor och priset arrangeras av Lärarnas Riksförbunds forum för lärarutbildning och utbildningsvetenskaplig forskning. De krav som ställs på pristagare är bland annat att det ska vara ett arbete som är relevant för läraryrket och godkänt under det gångna året.

För år 2019 har följande pristagare utsetts:

Cecilia Olofsson

för examensarbetet »De skriver i klassrummet eller utanför klassrummet« (30 hp), Umeå universitet

Juryns motivering:

”Ett välskrivet arbete som på ett förtjänstfullt sätt diskuterar aktuella frågor som likvärdighet och bedömning, och även närmar sig frågan om elevers fuskande. Ämnets bredd gör arbetet relevant för lärare långt utanför den grupp som undersökts.”

Andreas Alinder och Lousie Malmborg

för examensarbetet »Fungerande samarbeten mellan lärare och studie- och yrkesvägledare« (15 hp), Malmö universitet

Juryns motivering:

"Ett gediget arbete som behandlar både förutsättningar och möjligheter att lyckas i ett av skolans svåraste uppdrag."

Prisutdelning av Bästa examensarbete sker på Lärarscenen lördag 28 september kl 11.

Zoran Alagic, senior rådgivare kommunikation, Lärarnas Riksförbund, zoran.alagic@lr.se
070-262 27 00

Lärarnas Riksförbund är det akademiska förbundet som enbart organiserar behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med 90 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.