Björn Ranelid Priset år 2014

Björn Ranelid och Lärarnas Riksförbund tillkännager idag att Torgny Karnstedt är 2014 års mottagare av Björn Ranelid Priset.

"Jag är en herde som vaktar flocken av ord, men ibland händer det att ett lamm springer bort eller att mamman blir riven till döds av ett rovdjur. Då sörjer jag och min själ sätter sig att vila på ett rosenblad.

O
rdet väger ingenting och likväl är det mäktigare än allting annat i världen. Bokstäverna uppstår från döden när du läser dem. Ingen människa undgår språket i skrift och tal.

Torgny Karnstedt är en av ordets och litteraturens främsta apostlar i Sverige. I mer än trettio år har han rest och verkat i det skrivna och talade ordets tjänst på bibliotek, skolor, fabriker och olika företag i riket.

Torgny Karnstedt är utbildad svetsare. Sedan 1990 har han varit författare och föreläsare på heltid. Han ser till att hålla gnistbildningen vid liv och fäller inte visiret när han möter skolelever som bjuder motstånd i den stund böcker och skrivande kommer på tal. Lyssnarna lämnar klassrummet med svetslågan i blicken.

Han har mött åtminstone 300000 (tre hundra tusen) barn och unga människor i Sveriges skolor och därtill har han lett skrivarkurser och skrivit skönlitterära böcker, artiklar, krönikor och essäer i olika ämnen. Han har medverkat i många antologier.

Torgny Karnstedt debuterade som författare år 1977 med romanen Slamfarmen och för densamma tilldelades han Tidningen Vi:s litteraturpris.

Det är en stor ära för mig och Lärarnas Riksförbund att få kungöra 2014 års mottagare av Björn Ranelid Priset.

Björn Ranelid, författare och talare, 21 maj 2014, på min födelsedag."

Priset kommer att delas ut under Bokmässan i Göteborg, lördagen den 27 september, i Lärarnas Riksförbunds monter C 04:20.

För kommentarer
Björn Ranelid, 073-650 09 34

Zoran Alagic, presschef Lärarnas Riksförbund,
zoran.alagic@lr.se, 070-262 27 00.

Citat

Björn Ranelid