Bra att regeringen slopar skriftliga omdömen från årskurs sex

Lärarna i Sverige kommer att välkomna att dokumentationen minskas och att skriftliga omdömen från årskurs sex avskaffas.
– Vi ser med tillfredsställelse att regeringen lyssnat till Lärarnas Riksförbunds krav på att minska lärarnas administration, säger förbundsordförande Metta Fjelkner.

På onsdagen avslöjade utbildningsminister Jan Björklund att skriftliga omdömen och individuella utvecklingsplaner avskaffas från årskurs sex och uppåt. I årskurs ett till fem ska dessa reduceras.

Viktig signal
Hur administrationen och dokumentationen för lärarna ska minskas är just nu uppe i samtal med Sveriges Kommuner och Landsting, SKL. Men frågan ligger i en arbetsgrupp och har riskerat att bli dragen i långbänk.

– Det är därför mycket bra, och en viktig signal, att staten nu går in och tar sitt ansvar för lärarnas arbetsvillkor. För att komma fram i så viktiga beslut krävs det att staten tar ett nationellt ansvar, understryker Metta Fjelkner. Och genom utbildningsministerns, och regeringens, besked nu har lärarna ånyo fått gehör för att staten ska ta ett större ansvar för skolan och för lärarnas arbetsvillkor.

– Det är mycket välkommet att Jan Björklund lyssnat på oss, säger en mycket nöjd Metta Fjelkner.

Första beskedet vid kongressen
Det har länge varit uppenbart att något måste göras åt den växande dokumentationen och administrationen. Vid Lärarnas Riksförbunds kongress i maj 2012 aviserade Björklund att den ökande dokumentationen måste minskas. Särskilt tung har det varit för ämneslärarna.

– Vi ser att våra lärare i grundskolan och gymnasiet har ett mycket stort tryck på sig. Nio av tio lärare har nu mer administrativa uppgifter att ta hand om jämfört med för fem år sedan. Och en månads extra arbetstid har lagts på för vissa lärargrupper i grundskolan, utan att de kompenserats. Det har varit helt ohållbart!

Betyg fyller viktig funktion
– Det här visar också att tidigare försök att ersätta eller komplettera betygen med omdömen av olika slag tyvärr främst medfört omfattande dubbeljobb för lärarna. Och både elever och föräldrar vill ha betyg för att se var eleverna befinner sig i kunskapsutvecklingen, avslutar Metta Fjelkner.

Läs pressmeddelande från utbildningsdepartementet.

Metta Fjelkner, ordförande Lärarnas Riksförbund, 070-262 27 68
Zoran Alagic, presschef, Lärarnas Riksförbund, 070-262 27 00

Lärarnas Riksförbund – det akademiska förbundet för behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med snart 90 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.
Lärarnas Riksförbund organiserar främst lärare i ungdomsskolan och vuxenutbildningen. Vi organiserar  majoriteten av landets studie- och yrkesvägledare. Tyngdpunkten finns i gymnasiet och högstadiet, där de flesta lärarna är medlemmar i Lärarnas Riksförbund.