Bra att S vill avskaffa läx-rut

Lärarnas Riksförbund välkomnar Socialdemokraternas förslag om att avskaffa läx-rut på gymnasiet om de kommer till makten. S-ledaren Stefan Löfven ger detta klara besked till ekot idag.

-          Detta är en fråga som går rakt emot det Lärarnas Riksförbund kämpar för, nämligen en nationellt likvärdig skola. Läx-rut gynnar de elever som har resurstarka föräldrar som kan stötta sina barn redan i dag. Det gör skolan mindre jämlik, säger Bo Jansson, förste vice ordförande i Lärarnas Riksförbund.

Bo Jansson, förste vice ordförande Lärarnas Riksförbund, 070-262 27 61
Frida Ekberg, pressansvarig Lärarnas Riksförbund, 070-273 15 55

Lärarnas Riksförbund – det akademiska förbundet för behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med snart 90 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.
Lärarnas Riksförbund organiserar främst lärare i ungdomsskolan och vuxenutbildningen. Vi organiserar även majoriteten av landets studie- och yrkesvägledare. Tyngdpunkten finns i gymnasiet och högstadiet där de flesta lärare är medlemmar i Lärarnas Riksförbund.