”Bryt könsgränserna inom yrkesutbildningarna och på arbetsmarknaden.”

Könsbarriärerna måste brytas i skolan och på arbetsmarknaden, det säger LO och Lärarnas Riksförbund i ett gemensamt uttalande på den internationella kvinnodagen, 8 mars.

- Vi menar att arbetsgivarna och utbildningsväsendet måste våga bryta mönster. Det handlar om att bryta invanda beteende och orka arbeta med sina egna värderingar av vad kvinnor och män kan göra, säger Ulla Lindqvist, LO:s andre vice ordförande.

- Det gäller att både de offentliga och privata arbetsgivarna tar sitt ansvar och inser att utbildning är en investering. Idag får inte tjejerna jobb på de yrkesutbildningarna de går. Det är inte acceptabelt – här måste vi få en förändring, säger Metta Fjelkner, Lärarnas Riksförbunds ordförande.

Fortfarande råder en klar och traditionell uppdelning mellan pojkars och flickors val. Det visar sig bland annat i LO:s slutrapport om de yrkesförberedande programmen i gymnasiet. Det är tuffare för unga kvinnor att ta sig in på arbetsmarknaden efter att de gått i gymnasiets yrkesförberedande programmen. Det visar sig att unga män har betydligt lättare att etablera sig än unga kvinnor.

Som exempel kan nämnas ett resultat från LO och Lärarnas Riksförbunds nya rapport, "Vägval för yrkesutbildningen”. 53 procent av kvinnorna som avslutat fordonsprogrammet hade arbete som huvudsaklig sysselsättning, motsvarande siffra för männen var 89 procent. Motsvarande situation för dem som lämnat omvårdnadsprogrammet var 48 procent för kvinnorna och 66 procent för männen.

För de flickor som väljer otraditionellt inom industri- och eller fordonsprogrammen visar det sig att utfallet är sämre än för pojkar som valt samma program. Så trots att flickor väljer otraditionella program med goda framtidsutsikter så blir deras utfall sämre.

- Detta minskar knappast den tröskel flickor måste ta sig över för att göra könsöverskridande val. Vi kan också se att de pojkar som väljer otraditionellt inte drabbas ogynnsamt, säger Ulla Lindqvist.

- Det behövs ett brett jämställdhetsarbete och ett nytag inom såväl skolväsendet och yrkesutbildningarna, och en verklig vilja hos arbetsgivarna att våga satsa på den person som visar intresse för jobbet – oavsett kön och bakgrund, säger Metta Fjelkner.