Det är för olika

Ny rapport visar att stora olikheter kännetecknar svensk skola när det gäller kommunernas elevresultat, likvärdighet, resursanvändning, lärarlöner och behörighet.

Samtidigt som riksdagen i dag öppnas så firas Skolans dag. Lärarnas Riksförbund släpper också sin rankning för landets alla kommuner idag.

– Vår rapport visar att riksdagen har stora utmaningar framför sig under det kommande riksdagsåret, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Rapporten ”Lika tillgång till lika utbildning” pekar på att det finns mycket stora skillnader såväl mellan som inom landets kommuner. I undersökningen går man igenom fem olika områden: elevresultat, likvärdighet, resursanvändning, lärarlöner och lärarbehörighet.

– Skolan är en nationell angelägenhet och det är därför helt oacceptabelt att elevresultat och resurser till undervisning kan och tillåts variera i en sådan utsträckning som sker, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Fem i topp – och fem i botten
Listan toppas av följande fem kommuner; Lomma, Salem, Varberg, Härryda och Örnsköldsvik. I botten av listan finns följande fem kommuner; Munkfors, Vansbro, Fagersta, Bollnäs och sist Finspång.

– När kommunernas rankningar inom de olika kategorierna vägs samman är det uppen­bart att det är svårt för kommunerna att hålla en hög nivå inom alla områden. Många kommuner som redovisar goda resultat i vissa kategorier misslyckas samtidigt inom andra kategorier, säger Åsa Fahlén.

Statlig finansiering
- Det mest effektiva sättet att eliminera bristen på likvärdighet mellan Sveriges kommu­ner är att införa en statlig finansiering av skolan. Framtidens skolbidrag bör ta hänsyn till de skilda förutsättningar som kräver olika stora satsningar inom kommunerna. Det gäller såväl lärarlöner, en utveckling av legitimationsreformen och elevresultaten, avslutar Åsa Fahlén.

Läs hela rapporten.

Hela rankninglistan.